צוות חינוכי לומד ופרויקט "למידה מהצלחות" בפנימיית חוות הנוער הציוני בירושלים, 1997-2015

בשנת 2013 פנתה פנימיית חוות הנוער הציוני בירושלים אל שרית אלנבוגן-פרנקוביץ', ראש היחידה ללמידה מהצלחות וללמידה מתמשכת במערכות חברתיות במכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל, בבקשה ללוות ולהטמיע תהליך של למידה מהצלחות בחווה. תהליך למידה זה ותוצריו מפורטים בספר זה: "צוות חינוכי לומד ופרויקט 'למידה מהצלחות' בפנימיית חוות הנוער הציוני בירושלים". כתב את הספר ישי זיו, יועץ ומנחה בפנימייה, אשר הוביל את תהליך "למידה מהצלחות" מטעם החווה, בשיתוף שרית.

כפי שמציין זיו, תהליך הלמידה החל באיתור הצורך: "לכותב, שנחשף לכוחה ולחיוניותה של המתודה 'למידה מהצלחות' וחווה אותה, היה ברור שאחת הדרכים הבודדות להאיץ מחדש תהליכי למידה אישיים וארגוניים תהיה לבסס את למידתו העתידית של הצוות על הידע הרב ועל ההצלחות האישיות שהצטברו בכל אחד מחברי הצוות, בשנים של עבודה חינוכית בפנימייה ושל אינטראקציה עם אנשים משמעותיים".

ביולי 2013 הובילה שרית מפגש ראשון עם חברי ההנהלה של הפנימייה שעסק בתפיסת העולם ובמתודת "למידה מהצלחות". באותו חודש הוקם גם צוות מוביל למידה, שבהנחיית שרית  ניהל את הטמעת "למידה מהצלחות" בקרב אנשי הצוות החינוכי בפנימייה. צוות זה התחלק בהמשך לשני תת-צוותים. כל תת-צוות השתתף בכמה פגישות שבהן מדריכי הפנימייה סיפרו סיפורי הצלחה מקצועיים שלהם. בעקבות הסיפורים התנהל תהליך מובנה ושיטתי של למידה מסיפורי ההצלחה האלה באמצעות המתודה "למידה מהצלחות העבר – המתודה הרטרוספקטיבית", אשר הותאמה לצורכי הפנימייה.

להלן דוגמאות אחדות לחמישה סיפורי הצלחה מתוך ה-12 שסופרו ואחר כך נכתבו בספר זה:

1. "קמילה והמתנגדים" – יצירת תקשורת חיובית, עתירת יחסי גומלין משמעותיים, בין מדריכה חדשה בתחילת דרכה לבין קבוצת חניכים אופוזיציונית
2. "יהיה לי קשר אישי עם כל אחד מכם" – שינוי מהותי בדרכי ההתנהגות והתפקוד של החניכים כבודדים ושל הקבוצה כמכלול, באמצעות שיחות אישיות, שיטתיות, של כל אחד מחניכי הקבוצה עם מדריכים
3. "מאופוזיציה למנהיגות בקואליציה" – שני מדריכים מסייעים לחניך חדש בפנימייה להתגבר על התנגדותו לסמכותם, מגייסים אותו לעשייה ולמעורבות חברתית ויוצרים עמו תקשורת אפקטיבית, המאפשרת גדילה וצמיחה
4. "חשוב שתדעי עם מי יש לך עסק" – עריכת טיפולוגיה של סוגי הורים בהתאם לדרך שבה הם מתקשרים עם מדריכים ועיצוב דפוסים שונים של תקשורת בין מדריכים להורים בהתאם לטיפולוגיה זו
5. "אין אימונים בלא לימודים" – קידום הישגים לימודיים במתמטיקה בקרב קבוצת כדורגלנים חניכי הפנימייה.

תהליך "למידה מהצלחות" שתואר בהרחבה על ידי ישי זיו, כותב הספר, אפשר לצוות ללמוד מהצלחות העבר למען הצלחות העתיד ולבסס את הלמידה על כוחות פנימיים הטמונים בצוות. תהליך זה גם היווה הזדמנות ראשונה להפוך את הידע המקצועי העשיר של הצוות מסמוי לגלוי ולנסחו בלשון מכוונת לפעולה, כל זאת למען פיתוח מקצועי של כלל צוות המדריכים בפנימייה.

 

 

הצעה לציטוט בעברית:
זיו, י. (2016). צוות חינוכי לומד ופרויקט "למידה מהצלחות" בפנימיית חוות הנוער הציוני בירושלים, 1997-2015.
מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל.