איתור צרכים של בני הנוער בנצרת: דוח מחקר מסכם

הפרויקט לאיתור צרכים של בני הנוער בנצרת הוא פרי יוזמתם של ראשי המערכת העירונית, אשר חיפשו דרך לשפר את מערכת השירותים לבני הנוער בעיר. מכון ברוקדייל נענה לפנייתה של עיריית נצרת לסייע ביצירת תשתית מידע שתשמש בסיס לתכנון השירותים ברמה העירונית לבני הנוער. הפרויקט כלל מגוון פעולות מחקר, ובעיקר: סקר בקרב 729 תלמידים בבתי-הספר בכיתות ו', ט' ו-י"א, המהווים מדגם של 20% מהתלמידים בכיתות אלו; סקר בקרב 98 נושרים ממערכת החינוך הפורמלי; ומיפוי 76 שירותים לחינוך בלתי פורמלי ופנאי באמצעות ריאיון של כלל מנהלי שירותים אלה. המחקר גובש על-ידי צוות משותף של עיריית נצרת ומכון ברוקדייל.

מעבר לתרומת הפרויקט לידע על צורכי בני הנוער באופן כללי, ישנה חשיבות מיוחדת בביצוע המחקר בנצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, וזאת לאור הצורך הרב הקיים לאיתור צרכים ותכנון שירותים לבני נוער ערבים. נתונים סטטיסטיים מלמדים כי בתחומים רבים קיימים פערים משמעותיים בין מצבם של בני הנוער הערבים לעומת בני הנוער היהודים, ואולם היקף השירותים והמענים הניתנים לאוכלוסייה זו, קטן יחסית. בנוסף, קיימת דאגה כי השינוי החברתי המהיר העובר על האוכלוסייה הערבית בישראל גורם למבוכה ולקשיים בקרב בני הנוער אשר מלווים, לעתים, בהתפתחות של בעיות חברתיות והתנהגויות סיכון.

הפרויקט מתבסס על הנחות היסוד של תכנון כוללני, הגורסות כי לבני הנוער יש צרכים בתחומים רבים. על כן, נאסף מידע ביחס לתחומי החיים המרכזיים של בני הנוער בעיר במטרה לבחון את צורכי בני הנוער כפי שהם נתפסים על-ידם. הנושאים העיקריים שנבדקו מנקודת המבט של בני הנוער כוללים: מאפיינים סוציו-דמוגרפיים; לימודים; פעילות פנאי מאורגנת ולא מאורגנת; עבודה; פעילות חברתית, לרבות התנהגות אלימה ושולית; אוריינטציה ערכית; יחסים עם ההורים ומבוגרים אחרים; ויחסם של בני הנוער כלפי השכונה שבה הם גרים, כלפי העיר נצרת וכלפי השירותים שבה.

בגיבוש תכנית המחקר, הושם דגש מיוחד על התחום של חינוך בלתי פורמלי ופעילות פנאי. בישראל יש הכרה בתפקיד החשוב שמסגרות לחינוך בלתי פורמלי יכולות למלא בתוך כלל מערך השירותים לבני נוער, ואולם ממצאי המחקר הצביעו על פערים משמעותיים שבין צורכי בני הנוער בתחום זה לבין המענים שהם מקבלים. כמו-כן, הופנתה תשומת לב מיוחדת לבעיותיהם ולצורכיהם של בני הנוער שנשרו ממערכת החינוך ונותרו מנותקים, באמצעות סקר מיוחד שבוצע בקרבם.

ממצאי המחקר נידונו על ידי צוות המחקר המשותף לעיריית נצרת ולמכון ברוקדייל, והם הובילו לגיבוש מסקנות רבות ביחס לכיוונים לפיתוח מערכת השירותים לבני נוער בעיר, והוצגו לאורך כל מהלך הפרויקט, בפורומים רבים, אשר עשו בהם שימוש לתכנון פעולות שונות. המסקנות מהדיון שימשו ומשמשות לתהליכי תכנון של מכלול השירותים ברמה המקומית, כדי שישרתו טוב יותר את אוכלוסיית בני הנוער בעיר. דוגמאות לפעולות שכבר ננקטו בעקבות מסקנות המחקר הן פיתוח השירותים לחינוך בלתי פורמלי, וגיבוש אסטרטגיה עירונית מערכתית להתמודדות עם האלימות בבתי-הספר.

לממצאי המחקר יש גם משמעות ברמה הלאומית, מכיוון שזהו אחד המחקרים היחידים המעניק תמונה מקיפה על צורכיהם של כלל בני הנוער. כך, למשל, נעשה שימוש רב בממצאי המחקר על צורכי בני הנוער הנושרים במסגרת דוח מחקר שהוזמן על-ידי הכנסת בעניין הנשירה מבית-הספר (כהן-נבות ואחרים, 2001), ובעבודת ועדת כנסת מיוחדת שהוקמה כדי לגבש המלצות להתמודדות יעילה יותר עם הנשירה.