מחקר הערכה על מרכזי "חסד": זהות יהודית, קהילתיות והתנדבות

דוח זה הינו רביעי מתוך סדרת דוחות, המציגים את ממצאיו של מחקר הערכה מקיף על מרכזי "חסד" לקהילה ולרווחה במדינות ברית-המועצות לשעבר. היוזמה לעריכת המחקר באה מהמחלקה הרוסית של הג'וינט. המחקר נערך על-ידי ג'וינט-מכון ברוקדייל, בשיתוף עם המכון להכשרת עובדי קהילה ורווחה ע"ש ויליאם רוזנוולד, סנט-פטרסבורג, רוסיה.

מודל מרכזי "חסד" פותח בתום העידן הקומוניסטי על-ידי הג'וינט העולמי כרשת שירותים רב-תכליתית, הן כמענה לצורכיה של האוכלוסייה היהודית המקומית, שרבים מחבריה הם קשישים הסובלים מבעיות בריאות וכלכלה חמורות, והן כדי לאפשר את פיתוחן של קהילות יהודיות מקומיות. מודל "חסד" נשען על שלושה עקרונות מרכזיים: ערכים יהודיים, קהילתיות והתנדבות. כיום כוללת רשת שירותים זו מעל 170 מרכזים ברחבי ברית-המועצות לשעבר, והם מספקים סיוע ליותר מ-250,000 לקוחות.

מטרת המחקר הייתה להעריך באיזו מידה פעילות "חסד" כיום נאמנה לעקרונות מודל "חסד". המחקר נערך בשמונה מרכזי "חסד" ברוסיה, באוקראינה וברוסיה הלבנה, ובדק את תרומתו של "חסד", מנקודת מבטם של המנהלים, העובדים, המתנדבים, מטפלי הבית והלקוחות, ומנקודת מבטם של אנשי המפתח בקהילה.

דוח זה בוחן את נקודת מבטם של מטפלי הבית העובדים עם לקוחות "חסד", לגבי ההכשרה שקיבלו וצורכי הכשרה, עבודתם עם לקוחות "חסד", תפקידם של המתנדבים, מצב וצרכים בלתי מסופקים של לקוחות "חסד". בסך-הכל נדגמו אקראית 1,116 מטפלי בית מתוך סך-כל העובדים כמטפלי בית בשמונה ערים אלה. שיעור ההיענות הגיע ל-68% (763). מן הממצאים עולה כי:

  • מרבית מטפלי הבית (69%) עובדים במסגרת "חסד" למעלה משנתיים; ו-25% מהם עובדים למעלה מארבע שנים.
  • מרבית מטפלי הבית שבעי רצון/שבעי רצון מאוד מיחסיהם עם לקוחותיהם (88%), ואינם נתקלים בדרך כלל בבעיות בעבודה איתם (60%).
  • שיעור גבוה ממטפלי הבית (83%) דיווחו כי "חסד" הרחיב את הידע שלהם על אודות העם היהודי והמסורת היהודית. מרביתם (79%) דיווחו כי הרחבת הידע בנושאים אלה חשובה או חשובה להם מאוד.
  • דיווחיהם של מטפלי הבית מצביעים על התפקיד של המתנדבים ב"חסד". כמעט 30% מקרב מטפלי הבית ציינו כי הם עובדים עם המתנדבים במהלך עבודתם עם לקוחות "חסד". רובם הגדול דיווחו כי הם היו שבעי רצון מתפקודם של המתנדבים (87%), וכי הם רואים את עבודת המתנדבים כחשובה (91%).
  • דיווחיהם של מטפלי הבית מצביעים על הערכתם הגבוהה ל"חסד" כמקום עבודה. כמעט כולם (98%) דיווחו על שביעות רצון מעבודתם במסגרת "חסד".
  • מרבית מטפלי הבית (77%) דיווחו שקיבלו במהלך עבודתם במסגרת "חסד" הכשרה מקצועית במהלך השנתיים האחרונות. עם זאת, מחצית ממטפלי הבית דיווחו על צורך בהכשרה נוספת במגוון תחומים, בעיקר בפסיכולוגיה ובנושאי בריאות.

המחקר נערך במימון המחלקה הרוסית של הג'וינט, ובממצאים כבר נעשו שימוש לפיתוח המתמשך של רשת מרכזי "חסד".