למידה מהצלחות בחינוך היסודי בעיר נתניה וסביבתה

התכנית "למידה מהצלחות כמנוף ללמידה בית-ספרית מתמשכת" מכשירה בתי ספר להפוך לארגונים המנהלים למידה משותפת מתמשכת, תוך זיהוי הצלחותיהם בעבר ותכנון הצלחותיהם בעתיד. התכנית מיושמת בעזרת שלוש מתודות המכוונות ללמידה, לעשייה עצמאית ולפיתוח חשיבה משותפת ורפלקטיבית. זאת, באמצעות חשיפת הידע הסמוי של חברי הסגל וכלל השותפים לעשייה החינוכית והפיכתו לידע גלוי בלשון מכוונת לפעולה. התכנית פותחה תוך שיתוף פעולה בין האגף לחינוך על-יסודי במשרד החינוך לבין היחידה ללמידה מהצלחות וללמידה מתמשכת במערכות חברתיות במאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל.

על בסיס העבודה עם בתי ספר על-יסודיים, הופעלה התכנית גם במערכת החינוך היסודי. בחוברת זו מתועד ניסיון ראשון להטמעת התכנית במערכת החינוך היסודי, וזאת, במסגרת כלל עירונית. ביוזמת הפיקוח של מחוז המרכז במשרד החינוך ובהשתתפותו ובשיתוף פעולה עם עיריית נתניה, יושמה התכנית בחינוך היסודי בנתניה וסביבתה. בדוח הנוכחי מוצגים לקחי ניסיון זה העשויים לתרום להמשך הפצת התכנית.

התכנית בנתניה התבצעה בשלושה שלבים:

  • בשלב הראשון (תשס"ה 2005-2004) נחשפו מנהלי בתי הספר לתוכנית במסגרת מרכז פיסג"ה (מרכז לפיתוח סגלי הוראה) העירוני. המפגשים התמקדו ביצירת קבוצת עמיתים לומדת. תחילה, למדו המנהלים את המתודה הראשונה "למידה מהצלחות העבר- המתודה הרטרוספקטיבית" וערכו ניסיונות ראשוניים ליישמה בבתי הספר שלהם בשיתוף רכזות הלמידה של בית ספרם.
  • בשלב השני (תשס"ו 2006-2005) הוכנסה התכנית באופן פורמלי לבתי הספר. בכל בית ספר הוקם פורום מוביל שכלל את מנהל/ת בית הספר, רכזת למידה, חברי סגל אחרים ומלווי למידה. הפורום הפעיל סדנאות למידה לצוותי המורים שבמהלכן למדו ויישמו את המתודה הראשונה וניסחו שאלות למידה על-פי המתודה השנייה – "המסע בעקבות שאלת הלמידה-המתודה הפרוספקטיבית".
  • בשלב השלישי (תשס"ז 2007-2006) המשיכו בתי הספר להתמודד עם שאלות למידה חדשות. לשם כך, נפתחו מעגלי למידה נוספים למורים והתכנית הוטמעה גם בקרב תלמידים. מעגלי הלמידה השונים עסקו גם בהתבוננות בתהליכי הלמידה של בתי-הספר, על מנת לשפרם ולקדמם.

תכנית למידה מהצלחות קידמה נושאים כגון: שיפור ההישגים בעברית, שיפור ההישגים הלימודיים של בעלי לַקויות למידה, קידום האחריות האישית של התלמידים להישגיהם ושיפור מחויבותם ההדדית בכיתה. התכנית תרמה גם לשיפור השיחַ בין המורים ולשיפור הקשר בין המורים לתלמידים וההורים.

במקביל לביצוע התכנית בנתניה, החלו ערים נוספות להתנסות בתכנית בבתי ספר יסודיים.

פרסום זה רואה אור בסיוע קרן מרשל ויינברג לשיתוף פעולה ופיתוח מקצועי.

גביש, ט,. ומ' רוזנפלד , י. (2008).למידה מהצלחות בחינוך היסודי בעיר נתניה וסביבתה. דמ-08-520. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל