מסמך זה מסכם שלב ראשון בשותפות שהחלה בשנת 2006 בין "היחידה ללמידה מהצלחות וללמידה מתמשכת במערכות חברתיות" לבין חברת "אמין", המפעילה את תכנית "אורות לתעסוקה" בירושלים. מטרת התכנית היא שילוב אנשים בעבודה, תוך צמצום השענותם על קופת המדינה. התכנית היא מנדטורית, וההשתתפות בה היא תנאי זכאות לגמלת הבטחת הכנסה. התכנית במרכזים השונים מופעלת על-ידי שותפויות המורכבות מחברות עסקיות בינלאומיות וישראליות למטרות רווח. באזור ירושלים מופעלת התכנית באמצעות חברת "אמין". אמין היא חברה בע"מ של החברה הבריטית הרב-לאומית A4e ו"אמנט" הישראלית.
במוקד השותפות בין "היחידה ללמידה מהצלחות" לבין חברת "אמין" עמד זיהוי דרכי העבודה של החברה עם אוכלוסיית היעד שלה, במקרים בהם הייתה הצלחה הן מבחינה אובייקטיבית – המשתתפים חזרו לעבודה, והן מבחינה סובייקטיבית – השינוי בחייהם היה לשביעות רצונם של המשתתפים. לצורך כך, התקיימו 17 מפגשי למידה עם חמש קבוצות עובדים מחברת "אמין" בתפקידים שונים. הלמידה נעשתה באמצעות המתודה של "למידה מהצלחות העבר – המתודה הרטרוספקטיבית" 2006. במהלך הלמידה תועדו עשרים סיפורים, שסופרו על-ידי העובדים. הסיפורים כוללים, למשל, סיפור על צוענייה צעירה שהחלה לעבוד; על אם חד-הורית שהיו לה חובות רבים אשר הסדירה אותם והחלה לעבוד; על אישה ערבייה ללא השכלה ואם לתשעה ילדים שלא עבדה מעולם, המשתכרת כיום בכבוד ועוד.
סיפורי ההצלחה שנחשפו בתהליך עובדו, ונגזרו מהם הן הפעולות העיקריות שנקטו העובדים והן עקרונות הפעולה. מתוך כלל העקרונות שנגזרו מהסיפורים, נוסחו 14 עקרונות פעולה כלליים המשותפים לרבים מהסיפורים, ו-6 עקרונות ייחודיים לסיפורים ספציפיים. העקרונות כוללים, למשל, הצבת גבולות תוך שימוש מושכל בסמכות, ליווי אישי צמוד מתוך ערבות אישית, זמינות גבוהה, רגישות לרקע התרבותי של המשתתף, יידוע בנושאי זכויות, שילוב עבודה אישית עם עבודה קבוצתית ועוד.
תהליך הלמידה שמתועד בדוח זה, הינו שלב ראשון בדרך להנחלת הלמידה המתמשכת במערכות אלה, כדרך ליצירת בסיס ידע רחב שיהווה את "תורת העשייה" שלהן. כיום, מתחילות ההכנות לקראת השלב השני, שעיקרו הנחלת הלמידה המתמשכת לכלל המערכת. המוקד בשלב השני יהיה פיתוח ושיפור דרכי העבודה המכוונות להחזרה לתעסוקה. שלב זה עשוי לכלול גם מערכות אחרות העוסקות באותו נושא במסגרות דומות ושונות.
הדוח יצא לאור בסיוע קרן מרשל ויינברג לשיתוף פעולה ופיתוח מקצועי.
אזכור הפרסום בספרות האקדמית
Biesel, K. (2014). Wenn Jugendämter scheitern: Zum Umgang mit Fehlern im Kinderschutz (Vol. 4). transcript Verlag.
Wolff, R., Flick, U., Ackermann, T., Biesel, K., Brandhorst, F., Heinitz, S., … & Röhnsch, G. (2013). Aus Fehlern lernen–Qualitätsmanagement im Kinderschutz. Verlag Barbara Budrich.