הטמעה ומיסוד של תכנית התערבות חינוכית "סביבת חינוך חדשה" (סח"ח) התכנית לאחר שבע שנות יישום בבתי-ספר תיכוניים בבאר שבע

מחקר זה בחן את מיסוד תכנית סח"ח (סביבת החינוך החדשה), תכנית ניסיונית לקידום תלמידים בסיכון לנשירה ותת-משיגים בחמישה בתי-ספר בבאר שבע. התכנית פותחה על-ידי ג'וינט-ישראל ומופעלת על-ידי אגף שח"ר במשרד החינוך, ג'וינט-ישראל ואשלים. כיום, התכנית מופעלת בקרוב ל-100 בתי ספר ברחבי הארץ. בדוח קודם הובאו ממצאים על יישום התכנית ועל תוצאותיה החיוביות לתלמידים ולמורים. בדוח זה מובאים ממצאים על רמת המיסוד של התכנית בבתי-ספר אלה כשנתיים לאחר שהגורם החיצוני (ג'וינט-ישראל), שהיה אחראי ליישום התכנית בשלב ההקמה, סיים את תפקידו.

המונח "מיסוד" מתייחס למידה שבה השינויים שנוצרים בעת היישום הראשוני נשמרים גם לאחר סיום ביצוע ההתערבות החיצונית, על מנת שלתכנית תהיה השפעה ארוכת טווח. הדבר דורש לא רק שהתכנית תצליח לחולל שינוי, אלא גם שתצליח להטמיעו בארגון, כך שדרכי הפעולה החדשות הופכות לחלק אינטגרלי בפעילותו השגרתית.

מממצאי המחקר עולה כי תכנית הסח"ח רכשה לעצמה מעמד של קבע והכרה בארבעה מתוך חמישה בתי-הספר בהם נבדקה. עם זאת, בתחומים שונים, חלו עם הזמן שינויים משמעותיים בעקבות מאמצי צוות הפיתוח העירוני של תכנית הסח"ח להתאים את התכנית למציאות המשתנה בבתי-הספר, בפרט, ובמערכת החינוך הכללית, בכלל.

המחקר זיהה גורמים שהשפיעו על רמת המיסוד, ובהם:

  • בשלות התכנית, כלומר, רמת היישום שהושגה על-ידי ההתערבות החיצונית ומוכנות הצוות לפעול באופן עצמאי
  • מנהיגות רכז התכנית בבית-הספר
  • תמיכת הנהלת בית-הספר בתכנית, והקצאת משאבים לקיום הפעילות
  • מידת ההלימה בין יעדי התכנית, לבין יעדים מרכזיים של מערכת החינוך
  • מתן תמיכה וייעוץ לצוות בית-הספר על-ידי גורם מקצועי חוץ-בית-ספרי – בעיקר ביחס להתאמת התכנית למציאות המשתנה בבית-הספר ובסביבה החינוכית הכללית.

בחינת הגורמים השונים שהשפיעו על רמת מיסוד התכנית בבית-הספר מלמדת, כי בעוד שחלק מהגורמים היו קשורים ישירות לתכנית, או לנעשה בבית-הספר הספציפי בו מיושמת התכנית, הרי גורמים אחרים היו קשורים למערכת החינוך בכללה.

בעת עריכת המחקר הושקעו מאמצים רבים בפיתוח תכניות חינוכיות שישפרו את תפקודם של בתי-הספר, וזאת מתוך ציפייה ששיפור זה יהיה לאורך זמן. יש להניח כי רבים מהגורמים שנמצאו משמעותיים למיסוד תכנית הסח"ח, יהיו רלוונטיים גם לגבי מיסודן של תכניות חינוכיות אחרות.

ממצאי המחקר הוצגו בפני קובעי מדיניות במערכת החינוך ובג'וינט, ומשמשים לקבלת החלטות על הדרכים לביסוס התכנית בבתי-הספר והפצתה.

המחקר הוזמן על-ידי ג'וינט-ישראל ומומן בסיועו.