15 דברים שלא ידעתם שאפשר לעשות עם מנוע החיפוש של Google!

15 פעולות שגוגל יכול לעשות עבורכם ע”י הקלדה של כמה מילים פשוטות בשורת החיפוש שלו.

חלק מהם שימושיים ויכולים להקל משמעותית את החיים.

Google Scholar Library –אוסף אישי של מאמרים בגוגל סקולר

ב- 19 בנובמבר 2013 גוגל השיקה את Scholar Library – ספרייה אישית בה אפשר לשמור מאמרים שאוחזרו מגוגל סקולר ולארגנם בצורה רצויה על פי קטגוריות שבוחר המשתמש. היתרון הגדול הוא אפשרות החיפוש בטקסט המלא של המאמרים ששמורים בספרייה. בתוצאות מוצג הקטע מהמאמר בו מופיעה מילת החיפוש.

משתמשים שיש להם פרופיל בגוגל סקולר, בו מופיעים המאמרים שהם כתבו, יראו את המאמרים האלה בספרייה האישית שלהם, ואם הפרופיל שלהם הוגדר כציבורי הם יוכלו לראות בספרייה גם את המאמרים המצוטטים במאמרים שלהם.

הוספת פריט מידע לספרייה האישית נעשית על ידי לחיצה על save בתוצאות החיפוש בגוגל סקולר, הכניסה לספרייה האישית כמובן מחייבת הזדהות. ברמת הספרייה כולה – בסרגל הצדדי של הספרייה האישית אפשר לראות את הקטגוריות הנושאיות שהוגדרו על ידי המשתמש ולבחור את המאמרים בכול אחת מהקטגוריות. אפשר לחפש בכל האוסף.

ברמת הפריט – אפשר לראות את הפרטים הביבליוגרפיים של כול אחד מפריטי המידע שמופיעים בספרייה , מספר הציטוטים. אפשר לערוך ולמחוק , לשייך לקטגוריות רצויות ולייצא לתוכנות ביבליוגרפיות .

מידע נוסף אפשר למצוא בטיפים לחיפוש של גוגל

http://scholar.google.com/intl/en/scholar/help.html#library

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

חיפוש טבלאות בגוגל

google tables הינו שירות של גוגל לחיפוש טבלאות . באתר זה אפשר להזין שאילתה בנושא כלשהו ומנוע החיפוש מציג טבלאות שחילץ מתוך דפי ווב וגם טבלאות פתוחות לציבור מתוך fusion tables. את הטבלאות שנמצאו בעזרת google tables אפשר לייבא ל- fusion tables לצורך עיבודים נוספים, ויזואליזציה וכו'..

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

האלגוריתם של מנוע החיפוש גוגל – עדכון

על פי מה שפורסם בבלוג של גוגל , בכדי להבטיח תוצאות חיפוש רלוונטיות ואיכותיות האלגוריתם של גוגל משתמש בכ- 200 קריטריונים להכללה ודירוג תוצאות החיפוש. ב- 10 לאוגוסט 2012 גוגל הצהיר על כוונתו להוסיף קריטריון חדש שקשור להפרת זכויות יוצרים והוא מספר הבקשות להסיר אתר מסוים שקושר לחומר שלכאורה מפר זכויות יוצרים. מן הראוי לציין בהקשר זה שמספר בקשות מסוג זה גדול. כך למשל רק ב- 30 הימים האחרונים גוגל קיבל בקשות הסרה בשל בעיתיות בזכויות יוצרים לגבי למעלה מ- 4.3 מיליון s 'URL .

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Google in Education –ריכוז שירותים וכלים של גוגל בתחום החינוך

לגוגל יש הרבה משאבים ושירותים שתומכים בחינוך ובהוראה . בפוסט בבלוג של גוגל מיום 26 בינואר נכתב על ריכוז כל משאבים אלה באתר אחד Google in Education. המידע באתר מחולק על פי קטגוריות: For teachers, For Organizations, For Students וגם News & Calendar.

באתר זה אפשר למצוא כלים של גוגל לשיתוף, לחיפוש מידע וארגונו ועוד. ריכוז זה של משאבים חשוב שכן הוא חושף את המשתמש לכלים רבים קיימים שלעתים אין לו מידע עליהם, כי לא ניתן לראות אותם ולהגיע אליהם מעמוד הבית של מנוע החיפוש של גוגל..

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

עדכון האלגוריתם של גוגל – תוצאות עדכניות יותר בהתאם לשאילתה

ב- 3 בנובמבר 2011 גוגל הודיעה על שינויים באלגוריתם של מנוע החיפוש שלה שיאפשרו למשתמש תוצאות מעודכנות יותר בשאילתות שמתבקש בהם חומר עדכני.

על סמך מונחי החיפוש האלגוריתם ידע להבחין בין שאילתות שהמשתמש מצפה בהן לקבל חומר עדכני לבין שאילתות אחרות בהן העדכניות לא חשובה למשתמש. חומר עדכני חשוב כאשר המשתמש מתעניין באירועים אחרונים או בנושאים חמים, במידע שמתעדכן לעתים קרובות גם אם אינו נושא חם ובאירועים שמתקיימים על בסיס קבוע כגון כנסים ואירועים דומים. כך למשל אם המשתמש מחפש אוֹלִימְפְּיָאדָה סביר להניח שהוא מתעניין בחומר עדכני על האולימפיאדה הבאה ולכן יוצג לו בראש רשימת התוצאות מידע על האולימפיאדה בשנת 2012.

לעומת זאת בהרבה מקרים חומר עדכני אינו חשוב וגם מידע לא עדכני יכול להיות רלוונטי למשתמש כגון חיפוש מרשמים וכו'

האלגוריתם ידע להתאים את תוצאות החיפוש בהתאם לשאילתה ומידת העדכניות המתבקשת.

מן הראוי לציין שבאוגוסט 2010 גוגל הודיעה על השלמתה של מערכת אינדוקס הווב שלה Caffeine שמאפשרת לסרוק ולאנדקס תכנים עדכניים במהירות. עדכון האלגוריתם הוא צעד נוסף בכיוון שמשפיע על 35% מהחיפושים.

שינויים אלה במערכת של גוגל הם מחויבי המציאות ותוצאה של ההכרה בצרכים של המשתמש במיוחד נוכח הפופולריות ההולכת וגוברת של הרשתות החברתיות כגון פייסבוק וטוויטר.

מן הראוי לציין שגוגל ניסתה כבר בעבר לאפשר חיפוש בזמן אמת כאשר הציגה את השירות google.com/realtime ,  שירות ששילב ציוצים מטוויטר , במסגרת הסכם של גוגל וטוויטר. אלא שהסכם זה הסתיים ביולי 2011 ולא חודש עד כה. במקביל מנוע החיפוש המתחרה בינג פיתח דרך לאנדקס אתרים שמתעדכנים לעתים תכופות כגון בלוגים ולנתח ציוצים מטוויטר כדי לזהות נושאים פופולריים

לאור מצב זה נראה שהשינויים שהכניסה גוגל באלגוריתם של מנוע החיפוש שלה הם כורח המציאות ובעתיד מתוכנן צעד נוסף בכיוון- שילוב מידע מגוגל פלוס – הרשת החברתית החדשה של גוגל.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

גוגל ושימור המורשת – פרויקט הדיגיטציה של מגילות ים המלח – מגילות ים המלח נגישות בצורה מקוונת

בחודש שעבר עלו לרשת חמש מגילות ים המלח במסגרת פרויקט דיגיטציה משותף של מוזיאון ישראל וחברת גוגל. חמש המגילות:

Great Isaiah Scroll, Temple Scroll, War Scroll , Community Rule Scroll, Commentary on the Habakkuk Scroll

חושפות את המשתמש לחיי החברה היהודית בישראל בתקופת הבית השני והן הראשונות במסגרת פרויקט דיגיטציה זה. .

באתר החדש של הפרויקט אפשר לראות את המגילות ברזולוציה גבוהה, לקרוא ולצפות בסרטוני וידאו שכוללים הסבר ורקע היסטורי של המגילות.

מן הראוי לציין שאין זה הפרויקט היחידי למען שימור המורשת והנגשתה דרך הרשת, בו שותפה חברת גוגל. פרויקט נוסף שעליו כתבתי בפוסט קודם הוא אוסף יד ושם. על פרויקטים נוספים ברוח זו שבהם מעורבת חברת גוגל , מטרתם והחזון אפשר ללמוד מדברי פרופ' יוסי מטיאס מנהל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל

"The Dead Sea Scrolls Project with the Israel Museum enriches and preserves an important part of world heritage by making it accessible to all on the internet,Having been involved in similar projects in the past, including the Google Art Project, Yad Vashem Holocaust Collection, and the Prado Museum in Madrid, we have seen how people around the world can enhance their knowledge and understanding of key historical events by accessing documents and collections online. We hope one day to make all existing knowledge in historical archives and collections available to all, including putting additional Dead Sea Scroll documents online."

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל אביב

Scroogle ונטרול מאפיין הפרסונליזציה בגוגל

מנועי החיפוש וגוגל בתוכם משתדלים להתאים את תוצאות החיפוש למשתמש. האלגוריתם של מנוע החיפוש גוגל עושה זאת בשיטות שונות . בתהליך הפרסונליזציה של תוצאות החיפוש נלקחים בחשבון גורמים רבים כגון המיקום , ip , ההיסטוריה של החיפושים, הקלקה על תוצאות החיפוש על ידי המשתמש ועוד.

גוגל מאפשר גם למשתמש להשפיע על תוצאות החיפוש כדי להתאימן לצרכי המידע שלו.

גם wonder wheel המאפיין של מנוע החיפוש של גוגל שמאפשר הצגה ויזואלית ואשכול של תוצאות החיפוש יכול לסייע למשתמש להתאים את התוצאות לצורכי המידע שלו.

אבל לא תמיד המשתמש מעוניין בפרסונליזציה של התוצאות. לצורך נטרול הפרסונליזציה בגוגל אפשר להשתמש במנוע החיפוש Scroogle – מנוע זה מציג את תוצאות החיפוש מהאינדקס של גוגל ללא מאפייני הפרסונליזציה. הדבר ניכר בעיקר בחיפושים שבהם מאפיין הפרסונליזציה כמו מקום באים יותר לידי ביטוי.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Art Project – פרויקט חדש של גוגל

בראשית ינואר 2011 גוגל הודיעה על פרויקט חדש – Art Project שמטרתו לאפשר למוזיאונים להנגיש את התכנים שלהם לכול. במסגרת זו נכון להיום נגישים לציבור למעלה מ- 1000 יצירות אמנות של למעלה מ- 400 אומנים. כמו כן בעזרת טכנולוגית Street View מתאפשר למשתמש לערוך סיור וירטואלי ב- 17 מוזיאונים מובילים וביניהם :

The Metropolitan Museum of Art and MoMA, New York

The State Hermitage Museum , St. Petersburg

Tate Britain & The National Gallery , London

Museo Reina Sofia , Madrid

Van Gogh Museum , Amsterdam

הפרויקט התאפשר בזכות הטכנולוגיה ושיתוף הפעולה של גוגל עם מוזיאונים ברחבי העולם.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Culturomics – גוגל ספרים ומגמות תרבות לאורך ההיסטוריה

כלי חדש של גוגל – Books Ngram Viewer מאפשר ללמוד על מגמות תרבות לאורך ההיסטוריה. הכלי מבוסס על "גוגל ספרים" ומאפשר חיפוש במסד נתונים של 500 מיליארד מילים מתוך 5.2 מיליון ספרים בתקופה 1500 – 2008 בשש שפות – אנגלית, צרפתית, ספרדית, גרמנית, סינית ורוסית. תוצאות החיפוש – הצגה גרפית של שכיחותם של מונחי החיפוש לאורך השנים . שכיחות זו מאפשר ללמוד מתוך ספרים על מגמות תרבות לאורך ההיסטוריה.

כלי זה הוא פרי פרויקט מחקר של חוקרים באוניברסיטת הארוורד ובעיקר של המתמטיקאי ארז ליברמן איידן, בשיתוף עם גוגל. המחקר התפרסם בגיליון 17 בדצמבר בכתב העת science . טענתו העיקרית של ארז ליברמן איידן הייתה שעל ידי ניתוח הגידול והשינויים לאורך זמן של מלים מודפסות אפשר להבין את האבולוציה של התרבות , לבדוק את השפעתם התרבותית של אישים מסוימים לאורך ההיסטוריה ולחשוף מגמות שנעלמו לעתים מעיניהם של היסטוריונים. ניתוח זה של מידע כונה בשם : culturomics -שילוב של תרבות ומטריקה . יש לציין שמסד הנתונים ניתן להורדה ולחיפוש בכלים שייבנו על ידי המשתמשים .

עמדות החוקרים במדעי הרוח מעורבות ומהולות בהתלהבות ואכזבה. יש הטוענים שכלי זה מהווה שיטת מחקר חדשה כמותית באופייה במדעי הרוח ויש הטוענים שכלי זה יכול להיות שימושי אם לא יצטמצם רק לניתוח שכיחותם של מילים ובכל מקרה לכנותו culturomics זה יהיר מדי….

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

הארכיון הגדול של יד ושם עולה לענן של גוגל

יד ושם וגוגל השיקו בשבוע האחרון פלטפורמה חדשה שמטרתה היא להנגיש את הארכיון של יד ושם לכלל הציבור.

בצעד ראשון זה של העלאת הארכיון של יד ושם לענן של גוגל הועברו כבר 130 אלף תמונות. חלקן עברו דיגיטציה ותיוג. כמו כן נוספו יכולות חיפוש נוספות לתמונות כולל יכולת לזהות כיתובים בתמונות באמצעות טכנולוגית  OCR .

משמעות הפרויקט מבחינת המשתמשים הוא נגישות לפריטים בארכיון של יד ושם באמצעות חיפוש רגיל בגוגל ,חיפוש בארכיון באתר של יד ושם ,ואפשרות לצפות בעדויות מוקלטות של ניצולים באתר יוטיוב ששיך לגוגל.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

2lingual – לחפש בגוגל בשתי שפות בו זמנית

אתר המאפשר לחפש בגוגל בשתי שפות במקביל.

האתר מאפשר לחפש ביטויים ב-52 שפות רבות ומגוונות, כולל עברית, אנגלית, רוסית, צרפתית, ערבית, יפנית, סינית, רומנית, פולנית ואפילו יידיש (לרשימה המלאה). כל מה שצריך לעשות הוא לבחור את שתי השפות הרצויות ולהקליד בתיבה המיועדת לאחת השפות את הביטוי הרצוי. הביטוי מתורגם אוטומטית לשפה השנייה והאתר מציג את התוצאות מגוגל בשתי השפות בשתי עמודות מקבילות. כרגע ניתן לבצע חיפושים ב-2704 קומבינציות של חיפוש ב-52 השפות.

היתרון של 2lingual הוא שהתרגום מתבצע בזמן אמת, במהלך ההקלדה. התוצאות מגוגל מופיעות גם כן ישירות בזמן ההקלדה מבלי שהמשתמש יצטרך ללחוץ על כפתור כלשהו. דבר זה חוסך זמן ומייעל את תהליך החיפוש.

יש לשים לב, שמכיון שמדובר בתרגום מכונה (באמצעות תוכנת מחשב) ולא אנושי, איכות ורמת התרגום רחוקה מלהיות מושלמת ויחד עם זאת זה יכול להיות כלי עזר מצוין ללימוד שפה.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

חידוש בגוגל סקולר – חיפוש בציטוטים

דרך טובה ויעילה לבחון השפעה של מאמר והתפתחות הנושא בכיוונים שונים לאורך זמן היא ע"י סריקת כל המאמרים שציטטו אותו.

כיוון שלעיתים יש מאות ואלפי ציטוטים דבר ההופך כמעט בלתי אפשרי לסרוק את כולם, בגוגל סקולר נותנים כעת את האפשרות לעשות חיפוש בתוך כל הציטוטים.

לאחר ביצוע חיפוש כלשהו יש ללחוץ ברשימת התוצאות על cited by ,לבחור בתיבה: search within articles citing ואז לכתוב את נושא החיפוש.

הרצת חיפושים מכוונים מראש בגוגל

כחלק מהמתמודדות שלנו עם סינון מידע ואיסוף מידע קיימים , שירותי התעדכנות שונים ביניהם , RSS או טוויטר , אבל עדיין היעילות הרבה ביותר לאיסוף מידע מכוון הוא שרות ההתראות של גוגל , כלומר מערכת של שאילתות ששרת יעודי שלהם מריץ באינטרנט באופן תקופתי ומעביר לנו בדוא"ל את התוצאות. הרצת השאילתא נעשית כנגד כל מרחב האינטרנט או נגזרות שלו המתעדכנים כל הזמן , כאשר הבדיקה נעשית עפ"י מילות חיפוש שאתם קובעים מראש שיש להריץ אותם בשאילתא. שרות זה נקרא Google alert.

יש משתמשים הבודקים באופן קבוע אזכור של שמות מסוימים באינטרנט ויש מידענים הבודקים בקביעות מה נכתב על מוצר מסויים של החברה שלהם או החברה המתחרה .

לאחרונה, פרסם גרג פינקוס מארה"ב שתי סקירות מועילות המסירות שלב אחר שלב כיצד לבנות נכון ובצורה יעילה את השאילתות הקבועות שלכם במערכת Google alerts. הנקודה המרכזית שמבהיר פינקוס היא שניתן להגדיר גם שאילתא עפ"י פרמטרים של חיפוש מתקדם בגוגל על מנת להצר או למקד את הממצאים.

חלק ראשון של הסקירה

http://www.thehappyaccident.net/quick-tutorial-google-alerts-part-one-why-alerts/

חלק שני של הסקירה

http://www.thehappyaccident.net/quick-tutorial-google-alerts-part-one-why-alerts/

citations-gadget של גוגל סקולר

גאדג'ט נחמד של גוגל סקולר מאפשר להזין שם של מחבר מסוים ולקבל מידע על מספר הציטוטים שלהם זכו עבודותיו, מספר הפרסומים שלו וה- h-index שלו. אפשר גם לראות את הפרסומים.

באתר הפרויקט אפשר לקרוא על על אופן פעילותו והתקנתו של הגאדג'ט. מאתר הפרויקט אפשר בקליק אחד להוסיף את הגאדג'ט ל- IGoogle.

על פי מה שכתוב באתר לגאדג'ט זה מספר מגבלות – גוגל מגביל את מספר הפרסומים ל- 1000 ואת מספר עמודי html לפרסום מהם מופק המידע ל- 10 עמודים לפרסום..

לאחרונה התפרסמה ביקורת על השימוש בגוגל סקולר בכלל ככלי למדידת ציטוטים והערכת חוקרים. כדאי להתחשב גם בכך, אבל לזכור שלצד החסרונות יש גם יתרונות, ולכל אחד מהכלים Web of Science וגוגל סקולר יתרונות וחסרונות בהקשר זה.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

גוגל מעדכן את מנגנון חיפוש הבלוגים

מטרת העדכון היא לשפר את מיון הפוסטים לקטגוריות ולהגדיל את כמות הפוסטים שנבדקים. מר Jeremy Hylton ראש קבוצת איכות החיפוש בגוגל הסביר כיצד השינויים ישפיעו על איכות הממצאים בחיפוש בלוגים. השינוי האלגוריתמי נועד לתת משקל גבוה יותר לבלוגים בעלי סמכות בתחום ובלוגים אשר מתעדכנים באופן יציב וקבוע. לצורך כך אנשי גוגל משנים בהדרגה ובאופן ניסיוני את הדירוג ( RANKING ) של חיפוש בלוגים בהשוואה לדירוג הכללי המקובל במנוע החיפוש הראשי שלהם. עם זאת , יצוין כי גם מנוע החיפוש הכללי עבר שינוי אלגורתימי מבחינת חישוב הRANKING.

מפרסם: הבלוג של דני נועם

גלגל הפלא של Google

פיצ'ר ייחודי וחשוב לאסטרטגיות חיפוש של מידענים במיוחד תמצאו בתחתית הרשימה במבנה החדש של גוגל , צבוע בצבעים עליזים, תחת השםWonder Wheel . לאחר שמבצעים חיפוש ב- Google (האנגלי), מופיע בראש תוצאות החיפוש “Show options” הקישו על “Wonder wheel” ותגלו הקשרים בין מילות חיפוש. מקישים עליו תקישו עליו ואז יפתחו האפשרויות השונות.

גלגל הפלא יציג על גבי גרף דינמי עד שמונה מחרוזות חיפוש שהאלגוריתם של גוגל מגדיר כרלבנטיות לחיפוש שביצעתם, ויאפשר לכם לדלג ממחרוזת למחרוזת עד שתגיעו לתוצאה הרצויה. בצד ימין שלו תראו את רשימת התוצאות שרלבנטית למחרוזת שבחרתם.

מפרסם: הבלוג של דני נועם

חדש בגוגל: תוצאות החיפוש בטבלה במקום ברשימה

גוגל השיקה פיצ'ר חדש למנוע החיפוש המאפשר להציג תוצאות חיפוש בטבלה בסגנון גיליון נתונים אלקטרוני (אקסל, ספרדשיט). השירות החדש, ששמו Google Squared מוצע במסגרת מעבדות גוגל (Google Labs) והוא זמין בכתובת זו. שלא כמו שירותי גוגל לאבס מסויימים, שירות זה זמין לכל גולש גם אם אינו משתמש רשום. משתמשים רשומים יכולים לשמור את תוצאות החיפוש בחשבון הגוגל שלהם.

השירות מציע סידור אוטומטי בטבלה של תוצאות חיפוש, עבור ערכים באנגלית שיש לגביהם מידע רב וניתן לחלק אותו לקטגוריות ברורות. מדובר בערכים שהם שמות קבוצה, כמו למשל נשיאי ארה"ב, מצלמות וידאו או רשתות חברתיות. גוגל מסדר את המידע המתקבל בטבלה תוך שהוא מאפשר למשתמש להסיר עמודות או להוסיף עמודות. כאשר מניחים את הסמן בתיבת הטקסט שנועדה ליצירת עמודה מציע השירות עמודות נוספות, אף כי ניתן להוסיף עמודות שאינן מוצעות.

מפרסם: דה -מרקר.

גוגל מציגה חיפוש ממוקד יותר

חברת גוגל הציגה לפי כשבועיים מספר שינויים ושיפורים בממשק המאפשרים לבצע חיפוש ממוקד יותר ברשת. זאת במסגרת אירוע אותו הם מכנים Searchology ("חיפושולוגיה").

בלחיצה על Options בראש עמוד תוצאות החיפוש, יפתח טור בצד החלון המצג אפשרויות נוספות. כך ניתן לצמצם את תוצאות החיפוש לדיונים בפורומים, ביקורות של מוצרים וקטעי וידאו – אותם אפשר לתחום לפי אורך.

עוד ניתן לסנן את התוצאות לפי זמן הפירסום – ב-24 שעות האחרונות, בשבוע האחרון ובשנה האחרונה. כך ניתן לקבל מידע שאמור להיות רלוונטי ועדכני יותר. אפשר גם לראות את התוצאות על גבי ציר זמן שמרכז התייחסויות לנושא שחיפשתם על פי שנים וחודשים ומציג אותן בגרף, או לפי Wonder Wheel – צורה המציגה במרכז את מילת החיפוש ובענפים שיוצאים ממנו מילים קרובות – הקלקה על כל מילה כזאת מעדכנת את תוצאות החיפוש ופותחת ענפים חדשים בהם אפשר לשוטט.

Google's Timeline

אפליקציה חדשה ונחמדה של גוגל המציגה תיאור אירועים בסדר כרונולוגי. אתר זה מאפשר לגולשים להגיע למידע על אירועים שקרו ביום מסוים בהיסטוריה. האתר דולה את המידע ממקורות שונים כגון אתרי חדשות, המגזין טיים, הויקיפדיה, בלוגים ומאגרי תמונות. בנוסף האתר מציע גישה למאגר Freebase המכיל קבצי סרטים ומוזיקה שיצאו לאור באותו יום.

מתוך טעימות מידע, המכללה האקדמית בית ברל, לימודי מידע וספרנות

חיפוש ספרים בגוגל והורדת קבצים

פרויקט דיגיטציית הספריות של גוגל מתקדם במהירות, למרות מכשולי זכויות היוצרים. אתמול החלה גוגל להציע למשתמשי שירות Search Google Book להוריד בחינם גירסאות נוחות לקריאה ולהדפסה של ספרים קלאסיים ומאמרים – שאינם נתונים לחוקי זכויות היוצרים. עד כה ניתן היה לקרוא ולחפש בספרים רק באופן מקוון. השירות מאפשר הורדת הקבצים בפורמט PDF שניתן לקריאה בתוכנת אדובי רידר, באופן אופיס וכדומה. פורמט זה הינו נוח להדפסה, ולחיפוש מלים.

מדריך חדש לגוגל – בעברית!

גירסה ראשונה של המדריך של גוגל בעברית עלתה לאויר!

המדריך (שעדיין אינו שלם, אלא נמצא בבניה) מבוסס על המדריך המקיף באנגלית www.googleguide.com

שעבר "גיור כהלכה" ומתייחס לגוגל ישראל בעברית (על מגבלותיו) וגם ל-Google באנגלית. המדריך כולל תכנים והסברים לגבי אפשרויות שאינן מתוארות במדריך באנגלית. עם זאת, הוא מתמקד כרגע בתפקיד העיקרי של גוגל – חיפוש, ופחות במגוון השרותים הכולל של גוגל (כגון GMail, Google Calendar, וכו') אם כי בהמשך הוא יורחב.

במדריך נסקרים נושאים שונים כגון:

  • מהו עושה לחצן "יותר מזל משכל" (I'm feeling lucky)
  • ניסוח שאילתה: לדוגמא, שימוש באופרטור מילים נרדפות (~), OR,+,- וכו'
  • שימוש במסך החיפוש המתקדם של גוגל
  • השפעת ניסוח השאילתה על דרוג התוצאות
  • ועוד

Google Suggest

Google Suggest  מציע הצעות לשיפור השאילתה בזמן חיפוש אמיתי, וכך מצמצם את מספר התשובות שמתקבלות.

דוגמה: אם נכתוב bass, גוגל יציע לנו בין היתר את האפשרויות הבאות: bass fishing, , bass guitar.

באופן דומה ניתן לרשום את תחילתה של מילה, וגוגל ישלים לנו את האפשרויות הרלוונטיות.

דוגמה: אם נכתוב את המילה progr"" – גוגל יציע לנו בין היתר את האפשריות הבאות: programming," "programming languages," "progesterone," or "progressive.

כיצד ניתן למצוא מידע מדויק בעזרת גוגל?

ניתן להשתמש בפקודת החיפוש המבוססת על ( * ) wildcard, כדי לקבל השלמה אפשרית ונכונה של המידע המבוקש.

דוגמא : השאילתה: מי המציא את המצנח ?

הפקודה בגוגל : * the parachute was invented by

אפשר גם להציב את השאילתה כמשפט חיווי ולא כמשפט שאלה .

לדוגמא  : Glasgow is the * capital of Europe

כיצד ניתן למצוא מידע במהירות ובדיוק? רענון

במנוע החיפוש גוגל ( ואף באחרים ) קיימות מספר פקודות חיפוש מתקדמות היכולות לסייע לכם לקבל תשובות מדויקות. השימוש בפקודות אלו נעשה ע"י רישום הפקודה לפני מילות החפוש המבוקשות. פקודות אלו מסננות את תוצאות החיפוש בהתאם למקום בו נמצא ביטוי החיפוש. להלן מספר פקודות לשימוש בגוגל:

intitle: economic – נקבל אתרים בהם מופיעה המילה economic בכותרת הדף

intext: policy – נקבל אתרים בהם מופיעה המילה policy במסמך עצמו

inurl: education – נקבל אתרים בהם מופיעה המילה education בכתובת ה-url של הדף admission site: www.stanford.edu  – נקבל דפים באתר שמופיעה בהם המילה admission

link: www.seoisrael.co.il   נקבל דפים בהם מופיעים קישורים אל הכתובת: www.seoisrael.co.il (פקודות נוספות בפעמים הבאות)

איך למצוא דפים טובים באתרים גרועים?

לפעמים אנו יודעים שיש מידע מסוים באתר אך לא מצליחים למצוא אותו (דוגמא: קורס באוניברסיטה). בעזרת חיפוש מתקדם של גוגל אנו יכולים לגלוש לאתר בדיוק למקום שאנו רוצים. כותבים את מילות המפתח בשורה Find results with all of the words (נרשום את מספר הקורס) . כותבים את שם האתר בשורת domain (נרשום את כתובת ה url של האוניברסיטה) ומגיעים למידע המבוקש.

חיפוש בתוך ספרים

שרות חדש של Google בשלבי הרצה הוא Google Print – המאפשר לחפש בתוך ספרים (באנגלית) שנסרקו, ולקבל את העמודים עם המלים שחפשתם, מסומנות מתוך דפי הספר. כמו כן ניתן לקרוא מאמרי ביקורת על הספרים. A9 – מאפשר חיפוש בתוך ספרים באתר של אמזון, ובנוסף עושה חיפוש באינטרנט.