לקראת Pubmed 2.0 – שיפורים אחרונים במאגר מידע הרפואי Pubmed ותוכניות לעתיד

מאמר שפורסם ב- elife באוקטובר 2017 על ידי צוות מ- NCBI  מתאר שיפורים אחרונים שהוכנסו לתוכנה ולמנשק החיפוש  של -Pubmed ותוכניות לעתיד.

Pubmed  – הוא  מאגר מידע ביו-רפואי חופשי שכולל מידע ביבליוגרפי של למעלה מ- 27 מיליון מאמרים בלמעלה מ- 7000  כתבי עת, וטקסט מלא של כ- 4 מיליון מאמרים.   נתוני שימוש יומי ממוצע ב- Pubmed כוללים 2.5  מיליון משתמשים, 3 מיליון חיפושים ו- 9 מיליון דפים נצפים.

לאחרונה פותח אלגוריתם לקביעת הרלוונטיות של החיפוש, שמבוסס  על למידת מכונה. הוא כולל כ- 150 סיגנלים שונים לאיתור התוצאות הרלוונטיות ביותר, חלקם קשורים להתאמה בין מילות החיפוש והרשומה ב- Pubmed,  וחלקם ספציפיים לרשומה כגון סוג פרסום, תאריך פרסום ומספר הצפיות בתקציר בשנה האחרונה.

אלגוריתם חדש זה זמין לאלה שבוחרים במיון התוצאות ב-  Pubmed באופציה "Best Match"  . נמצא שבחירה באופציה זו מגדילה את ההקלקה על קישור אחד לפחות בדף התוצאות הראשון ב- 17.4 % לעומת  בחירה באופציית ברירת המחדל – מיון על פי תאריך.

כמו כן פותחה לאחרונה שיטה מבוססת למידת מכונה לזיהוי אוטומטי חד משמעי של שמות מחברים, ולצורך כך מתוכנן להשתמש גם במקורות נוספים  כמו ORCID's, גם אם אלה אינם מצויים במאמר.

מן הראוי לציין, שהגידול המהיר של Pubmed Central , שכולל מאמרים בטקסט מלא  וגדל בקצב של למעלה מ-1000 מאמרים ביום, מגדיל ותורם לאפשרויות לשיפורים ב-Pubmed

בעתיד מתוכנן ש- Pubmed יהווה נקודת גישה למגוון  מקורות המידע ב-NCBI  , ולשם כך פותח מבנה נתונים חדש – PubOne , שיאפשר מיזוג של מקורות שונים כגון תקצירים מ-Pubmed, טכסטים מלאים מ- Pubmed Central , פרקים מספרים ועוד, לרשומה אחת,  שתאפשר נקודת גישה אחת  לספרות ביו-רפואית. עוד מתוכנן לבדוק האם Pubmed  יוכל להשתמש בפלט של יוזמות שונות בנתונים פתוחים ובמדדים אלטרנטיביים להערכה מדעית, כדי לשפר את החיפוש.

במקביל להתפתחויות אלה, הושק אתר ניסיוני חדש  Labs PubMed. אתר זה הושק במטרה להמשיך את המאמצים לשפר את איכות החיפוש,  ובמקביל לשפר את השמישות/מנשק המשתמש  במיוחד למכשירים ניידים בעלי מסך קטן יותר. משתמשים יכולים לנסות את המאפיינים החדשים באתר  ולהביע דעתם על כך, ובכך לתרום להחלטות על שינויים פוטנציאליים.

Pubmed Labs כולל סט מצומצם יותר של מאפיינים יחסית ל-Pubmed . ברירת המחדל של מיון התוצאות היא "Best Match"  . כמו כן הוא כולל  מנשק משתמש משופר יותר   בו מלות החיפוש מוארות בכותר ו/או בתקציר   והוא תומך יותר במכשירים ניידים.

התפתחויות אלה קיימות ועתידיות, מובילות כולן ל- Pubmed 2.0.

מקור:  בלוג עולם המידע של ד"ר יפה אהרוני 

אאוריקה, אקדמיית אאוריקה ודוקטורט לילדים

ב- 2014 עלה לאוויר אאוריקה – אתר מידע אנציקלופדי חינמי, העוסק בשאלות של למה, מדוע ואיפה, לילדים ולבני נוער ומטרתו לעודד סקרנות ולהקנות ידע וחוויה בכל התחומים.

בימים אלה נוספה לאאוריקה גם אקדמית אאוריקה – מיזם חינוכי חינמי מקוון ללימוד ופיתוח היכולות האישיות של ילדים ובני נוער, שמעניק דוקטורט לילדים.

ראש אאוריקה, ד"ר נדב דפני, אומר שהלומדים בה מרחיבים אופקים, מחדדים את תמונת העולם שלהם, רוכשים יכולות כתיבה ומחקר, מבינים כיצד למקד את התוכן שלהם ולהעבירו באופן מושך לקורא, לברור את החשוב מהתפל ולתקשר היטב עם אחרים. "היא לא תחליף את בית הספר" – הוא אומר בחיוך, "אלא חלק משעות הפנאי המבוזבזות שלהם…"

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

מדיה חברתית – ראשי תיבות מקובלים

שימוש בראשי תיבות (אקרונים) מקובל , נפוץ וטבעי ברשתות חברתיות בהיותן פלטפורמות שמושתתות על תקשורת מהירה. גם בפגישות עסקיות , בדוחות ובצוותי IT מקובל להשתמש בקיצורים

אם נתקלתם בקיצור כלשהו לא מוכר יתכן שתוכלו להיעזר ברשימה The 75 Most Important Social Media Acronyms שפורסמה ב-17 ביוני 2015

הרשימה כוללת ראשי תיבות של הרשתות החברתיות השונות, ראשי תיבות לציון מאפיינים שונים בפלטפורמות השונות, טרמינולוגיה עסקית, מונחים טכניים וסתם קיצורים מקובלים ברשתות השונות.

להלן מספר דוגמאות:

FB: Facebook

G+: Google+

IG: Instagram

LI: LinkedIn

YT: YouTube

הסבר ומידע מפורט יותר על כול אחד מהאקרונים וראשי תיבות נוספים אפשר למצוא ברשימה

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

רשתות חברתיות – כלים שימושיים

כתבות שהתפרסמו ב- 24 באוקטובר 2014 וב- 3 בנובמבר ב- business2 community כוללות טיפים ורשימות ארוכות של כלים שימושיים לבעלי רשתות חברתיות שיכולים להיות שימושיים ליצירת תכנים וקידומם.

social-tהרשימות כוללות 30 כלים, רובם חופשיים או חופשיים למחצה , למטרות שונות כגון: Infogr.am ליצירת אינפוגרפיקות , Hoot Suite לניהול מידע ברשתות החברתיות, Bit.ly שידוע לקיצורי כתובות ושמשמש גם למטרות אחרות , mention ו- Oktopost שמשמשים לניטור , Topsy מנוע חיפוש ייעודי לרשתות חברתיות , Pixabay אתר לחיפוש תמונות חופשיות גם למטרות מסחריות ו- Compfight אף הוא כלי של פליקר שמאפשר לאתר תמונות חופשיות גם למטרות מסחריות ועוד..

הרשימות כוללות תיאור של הפונקציונאליות של כול אחד מהכלים.

לרשימה 24 אוקטובר 2014

www.mat.co.il/7Xn

לרשימה 3 נובמבר 2014

www.mat.co.il/7Xh

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

PubMed Commons – שיח של חוקרים

חוקרים מתקשים היום לעקוב אחר שפע המאמרים , השיטות החדשות והפרויקטים המעניינים של עמיתים בתחומי עניין שלהם. התופעה מובנת נוכח ריבוי כתבי עת, כנסים, טכנולוגיות חדשות ומרחק גיאוגרפי שמפריד בין חוקרים.

כדי לסייע בבעיה ולעודד חילופי מידע NIH’s National Center for Biotechnology Information פיתח לאחרונה את PubMed Commons – שירות שמאפשר לחוקרים להיות מעורבים ברב שיח על מחקרים מדעיים 24/7 . שירות זה מאפשר לחוקרים בעלי פרסום אחד לפחות ב- PubMed להביע דעה, להעיר ולהאיר על כל מאמר שמתפרסם במאגר הביורפואי- PubMed.

באופן זה חוקרים יכולים לקבל משוב על הפרסומים שלהם, להגיע למקורות מידע נוספים לשתף מקורות ומידע ולקדם את הידע בתחום הביורפואי. שירות זה שהושק לפני מספר חודשים מונה כיום כ- 5000 חברים וכ- 1600 הערות. חוקרים נוספים נקראים להצטרף לפורום זה .

כיצד אפשר להצטרף? האם אפשר להביע דעה בצורה אנונימית? האם יש מגבלה על אורך ההערה? האם ההערות עוברות עריכה? – על שאלות אלה ואחרות אפשר לקבל תשובה בדף השאלות הנפוצות שבאתר.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedcommons/faq/

מקור: בלוג הספריות של אוניבריסטת תל-אביב

Hshtags – מנוע חיפוש חברתי חדש

Hashtag היא דרך לתייג פריטי מידע ברשתות חברתיות כחלק מנושא מסוים, על ידי הוספת סולמית לפני הנושא. השימוש ב-hastags מקובל מאוד בטוויטר.

Hshtags הוא מנוע חיפוש חדש שהושק בספטמבר 2013 . כשמו כן הוא – הוא מחפש Hashtags והוא עושה זאת במגוון פלטפורמות חברתיות:Facebook, Twitter, Instagram, Flickr, YouTube, Vimeo, Tumblr

את תוצאות החיפוש אפשר לסנן על פי פלטפורמה או על פי סוג חומר – חומר טקסטואלי, אודיו ווידאו.

על פי דברי מפתחת המנוע המטרה הייתה לפתח מנוע חיפוש חברתי כולל והיא בחרה להתמקד בחיפוש ה-hshtags , בשל ההכרה ביכולתן של תגיות אלו לפתח שיחה ודיון ולרכז מידע על פי נושא

בתיאורה את המנוע אמרה: “More than once I’ve heard ‘it’s the Google search of social media,’” .

אפשרויות הסינון במיוחד על פי סוג חומר מסייעת מאוד

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Webicine – מנוע לחיפוש מידע חברתי רפואי איכותי בווב

הרבה חומר רפואי נמצא היום ברשתות חברתיות. לעתים החומר שנמצא ברשתות אלה חשוב ויכול לסייע הן לחולים והן לרופאים כי הוא בדרך כלל מידע עדכני ודינמי שמושתת לרוב על הניסיון וההתנסות של החולים והרופאים, אבל לעתים הוא יכול להיות גם מידע שגוי , לא מהימן ומטעה. לכן חשוב שהמידע יעבור בקרת איכות .

זוהי מטרתו של מנוע החיפוש – Webicine.

על פי מה שנכתב באתר, מנוע החיפוש כולל מקורות מידע איכותיים ומהימנים מיישומי ווב 2.0 – בלוגים, קבוצות בפייסבוק, טוויטר וערוצי יוטיוב. המנוע מכסה נכון להיום 5000 מקורות מידע, 140 נושאים ב- 20 שפות. אפשר לעדן את תוצאות השאילתה על פי אשכולות – קטגוריות נושאיות, סוגי מקורות ושפות

היעד של המנוע כפי שאופיין על ידי ארגון הבריאות העולמי וכפי שהוצג ב- Yale-, Stanford, Harvard הוא לאפשר לחולים ולאנשי המקצוע שימוש בטוח ויעיל ברשת האינטרנט. הצוות האחראי על המנוע כולל אנשי מקצוע ויועצים שנחשבים גּוּרוּאִים ב- e-health בתחומם וארצותיהם. מיסדה של Webicine הוא ד"ר Bertalan Meskó שידוע גם בשם Dr. Twitter or Dr. House on Twitter ומראיון עימו שפורסם ב- 17 ביוני 2013 אפשר ללמוד על תהליך העבודה ב-Webicine – תהליך שמטרתו להבטיח איכות.

מקור: בלוג הספריות של אוניבריסטת תל-אביב

כלי עזר חברתיים לארגון המידע באתרים חברתיים ולהגדלת המוניטין

רשתות חברתיות הפכו לחלק אינטגרלי מהאסטרטגיה השיווקית . פוסט או ציוץ בפרופיל בכלים החברתיים מגיעים בסופו של דבר לקהל יעד רחב. למרות קלות העברת המידע , בשל ריבוי ערוצי המידע החברתיים המלאכה עלולה להיות מתישה.

לשם כך כדאי להיעזר בכלים ושירותים חינמיים שמקלים על המלאכה. בפוסט שהתפרסם ב- 25 בינואר ב- search engine journal מתוארים 5 כלים כאלה והאופן בו הם יכולים להקל על המלאכה

הכלים הם:

Hootsuite – יישום זה מאפשר הרשמה למספר פרופילים ברשתות חברתיות (עד 5) ביניהם: טוויטר, פייסבוק, גוגל+ , וורדפרס לינקדאין . הרשמה זו מקלה על מלאכת הפצת המידע שכן די בעדכון במקום אחד כדי שכל הפרופילים יעודכנו. יתרון נוסף של הכלי הוא האפשרות לקבוע מועד רצוי בעתיד להופעת המידע ברשתות השונות.

http://hootsuite.com/

InboxQ ו- Commun.it – כלים יעילים לזיהוי לקוחות פוטנציאליים שיוצרים קשר ראשוני של התעניינות ברכישת שרות או מוצר

Topsy ו- Social mention – מנועי חיפוש חברתיים שמאפשרים להגדיל את המשובים החיוביים על החברה באמצעות איתור משובים חיוביים ושליליים במנועים חברתיים אלה ותגובה הולמת.

Topsy – http://topsy.com

Social mention – http://socialmention.com

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

יוזמה חדשה של NLM – שימור בלוגים בנושאי בריאות ורפואה ותכנים אחרים בווב

NLM – הספרייה הלאומית בארה"ב שמה לה כיעד לאסוף, לשמר ולהנגיש ספרות ביורפואית. עד כה היא עשתה זאת עם מידע ומאגרי מידע שלה.

לאחרונה היא נקטה ביוזמה חדשה שימור תכנים רלוונטיים בווב של אחרים. במסגרת יוזמה זו היא משמרת בלוגים וחומרים נוספים בנושאי בריאות ורפואה שמיצגים פרספקטיבות שונות – של רופאים, אחיות, אדמיניסטרטורים בבתי חולים, חולים ועוד.

האוסף כולל בין היתר גם מידע על התנסותם והתמודדותם של חולים במחלות כגון: סרטן , סכרת ודלקת מפרקים.

עם השקתה של יוזמה זו NLM מצטרפת ליוזמה של Internet Archive משנת 1996 וליוזמות אחרות שבאו אחריה של ספריות לאומיות ציבוריות ואחרות שהכירו בחשיבות שימור התכנים של הווב לעתיד ותרמו לפיתוח כלים טכניקות וסטנדרטים שאפשרו יצירת ארכיבים.

NLM נשכרה מניסיונות אלה ומניסיונם של שותפים מקומיים כגון ספריית הקונגרס שמעורבת באופן פעיל באיסוף ושימו תכנים מהווב

נכון להיום האוסף כולל 12 בלוגים ו- NLM תמשיך במאמציה לאסוף תכנים עכשוויים בנושאי רפואה ובריאות מהווב למען התועלת המחקרית בעתיד. באתר יש קישורים לכל אחד מהבלוגים ויש אפשרות לחפש חיפוש בסיסי בכל האוסף. החיפוש כולל חיפוש במידע על ובטקסט המלא. האוסף היום "יושב" ב- Internet Archive אך בעתיד NLM מתכוונת לשמרו באוספים הדיגיטליים שלה.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

getCITED – מאגר הפקדה אקדמי בינלאומי חופשי בפורמט וויקי

getCITED הוא מאגר מידע אקדמי חופשי שכולל מגוון מקורות מידע: מאמרים, ספרים ופרסומים מסוגים שונים כולל פרקים בודדים מספרים, ניירות עבודה ומצגות מכנסים וגם דוחות. החומרים הוזנו על ידי חוקרים ואנשי אקדמיה למען הקהילה האקדמית כולה.

השימוש באתר חופשי, שימוש מלא באתר שמאפשר בנוסף לחיפוש גם עריכה והוספת פריטי מידע כרוך בהרשמה חופשית. אפשר לחפש באתר, ותוצאות החיפוש כוללות מידע ביבליוגרפי מלא של כל אחד מהפריטים ולרוב גם טקסט מלא. לחיצה על כל אחד ממרכיבי הרשומה הביבליוגרפיה תספק לנו מידע על מרכיב זה. כך למשל לחיצה על שם כתב העת תציג לנו רשומה ביבליוגרפית עם פרטים מלאים של כתב העת כולל קישור לאתר הבית של כתב העת. לחיצה על שם המחבר תציג פרטים על המחבר, לחיצה על מחלקה תציג את כל חברי המחלקה.

מאגר המידע ייחודי בכך שהמשתמשים – חוקרים ואנשי אקדמיה תורמים את התכנים ובכך קובעים את תכניו של המאגר. ומאפשרים לו למלא תפקיד חשוב ככלי להפצת מידע מחקרי . בנוסף האתר משמש גם פורום לדיונים . באתר מאפיינים חברתיים נוספים כגון יצירת ביבליוגרפיות משותפות.

יתרונו הגדול של המאגר הוא בקישורים – האפשרות לקשר את הפרסומים עם המחברים שתורמים למאגר, המו"לים, פריטי המידע ברשימות הביבליוגרפיות והפרסומים שציטטו אותם.

אפשר גם לקבל מידע סטטיסטי על פריטי המידע במאגר כולל מספר ציטוטים בפריטי מידע אחרים

על פי המידע הסטטיסטי באתר מספר פריטי המידע במאגר הוא למעלה מ- 3 מיליון פרסומים ועתידו תלוי במספר פריטי המידע שיעלו חוקרים למאגר בעתיד. אין ספק שהוא יכול להוות מנוע חיפוש אקדמי נוסף ומיוחד.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Bottlenose – מנוע חיפוש חדש לחיפוש בווב החברתי

Bottlenose – מנוע חיפוש לווב החברתי שהיה מאז דצמבר 2011 בגרסת ביתא פרטית הושק ב-23 ביולי 2012 בגרסת ביתא לציבור הרחב

היום בעידן החדש של הרשת בה מידע רב נמצא ברשתות ובאתרים חברתיים יש צורך בכלי חיפוש חדשים לאיתור מידע איכותי וחשוב בזמן אמת.

זוהי המטרה המוצהרת של של Bottlenose שמפתחיו מגדירים אותו כ- discovery engine ולא כ- search engine מכיוון שהוא סורק את ההווה , מה מתרחש עתה ב- stream ומגלה את החשוב בו.כפי שנכתב באתר:

"Our mission is to organize the world’s attention "

על פי מה שכתוב באתר Bottlenose משתמש בטכניקות מתקדמות של עיבוד בשפה טבעית, ניתוחים סמנטיים ופרסונליזציה. הוא מדרג את הנושאים והמגמות תוך שימוש באלגוריתם שלו – StreamSense . המידע לקוח ממגוון רשתות ואתרים חברתיים כגון Twitter, Facebook, google + Youtube, Linkedin ומנסה לאתר את המגמות העדכניות בכל אחד מנושאי החיפוש כדברי אחד ממפתחיו:

“StreamSense helps us assess what the crowd is actually paying attention to right now.”

לכל אחת מהשאילתות במנוע מקבלים דף עכשווי שכולל נושאים עכשוויים, אנשים , תמונות והערות עדכניות מרשתות חברתיות והיתרון שלו על פי מפתחיו הוא באיתור מגמות בשלב מוקדם :

There’s a lot of different use cases when knowing information early gives you an advantage.”

מפתחיו משווים מבחינה מסוימת את דפי התוצאות לדפי ויקיפדיה אלא שהם ערוכים בהתאם למה שההמונים משתפים.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Knol – המערכת עוברת ל– Annotum

knol הוא יישום של גוגל עליו הצהירה ב- 23 ביולי 2008 שהוא פתוח לכול. המטרה של פיתוח כלי כזה היה לעודד אנשים שמכירים נושא מסוים לכתוב מאמר סמכותי בנושא, ובאופן זה יתרמו מהידע שלהם לכלל קהיליית האינטרנט. כל מאמר כזה נקרא אף הוא כשם הפרויקט בשם Knol.

בתחילת מאי 2012 היישום עומד להפסיק את שירותיו, אך הכותבים יוכלו להמשיך לחבר ולפרסם מאמרים ב- Annotum – פלטפורמה מבוססת wordpress שתומכת בעריכה ובפרסום מדעי , אליה גם ניתן יהיה לייבא את המאמרים מ- knol , כפי שנכתב באתר:

" Knol יופסק כשירות, אך עבדנו יחד עם Solvitor ועם Crowd Favorite כדי ליצור את Annotum‏, פלטפורמת מקור פתוח, המבוססת על WordPress ומאפשרת לך להמשיך לחבר ולפרסם מאמרים אקדמיים. תוכל להעביר את ה-Knols שלך ל-WordPress ולהמשיך בעבודתך עם Annotum. לאחר ה-1 במאי, לא תוכל יותר ליצור, להציג, להזין או לערוך Knols אך תוכל לייצא את ה Knols שלך לאתר WordPress.com ולהוריד אותם לקובץ עד ה-1 באוקטובר, 2012."

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

MapAtlas – אטלס מפות מקוון של העולם – מש-אפ של טכנולוגית המיפוי של גוגל ומאגר המידע של רשות המיפוי האמריקאית

אחד היתרונות הבולטים של שירות המיפוי של גוגל היא הפתיחות שלו והאפשרות הניתנת למפתחים באמצעות מנשק תוכנה API ליצור מש-אפים (mashups ) בין שירות זה ויישומים אחרים ובכך להעצים את חווית המשתמש.

שירות כזה שמשלב בין טכנולוגיות המיפוי של גוגל ומאגר המידע הגיאוגרפי העולמי של רשות המיפוי האמריקאית – NGA – הוא אטלס המפות המקוון של העולם – MapAtlas .

אפשר לחפש בו על פי שם מקום, מפות לפי יבשת או מדינה ומפות לפי סוג המקום – צמחייה, טופולוגיה, דרכים ועוד..

הייחוד של יישום זה מעבר לשילוב המוצלח בין הטכנולוגיה ומאגר המידע הוא בהיותו פיתוח ישראלי, זמינותו בשפות רבות ומכאן הערך שלו בחשיפת אתרים ישראלים בעולם , כפי שעולה מדברי מפתחיו:

"האתר אטלס מפות מהווה מקור מידע ייחודי בעברית על איזורים גיאוגרפים בעולם. האתר מכיל מפות של מעל לשמונה מיליון מקומות בעולם, המחולקים ליבשות, ארצות וקטגוריות דוגמת הרים, עמקים, מקורות מים. כך יכול הגולש לקבל רשימה של רכסים בצרפת או יישובים מאוכלסים (לרוב ערים וכפרים) בספרד.

האתר הוא פיתוח ישראלי ומתורגם לאחת עשרה שפות ובכללן עברית, אבל הערך הגדול שלו בעבור ישראל, מעבר לגרסה העברית, הינו בחשיפה הבינלאומית של מקומות ואתרים ישראלים, כמו למשל רשימת הרים בישראל בשפה הספרדית.

האתר הוא פרי של שיתוף פעולה בין מידע מרשות המיפוי האמריקאית לבין טכנולוגיה של גוגל מפות ומאפשר לראות את מפת האתר במפה פיסית, צילום לווין ואף צילום תלת מימד (המצריך התקנת פלאג אין של Google Earth).

מי שיבצע חיפוש באתר, יוכל לגלות כי כמות המקומות בעלי שמות זהים בעולם רבה הרבה יותר משחשב, כך למשל קולורדו אינה נמצאת רק בארצות הברית, כי אם גם באקוודור, ונצואלה, קובה, ארגנטינה ועוד (הסיבה לכך היא שקולורדו הינה במקור מילה ספרדית שפירושה בעל מגוון צבעים). גם ירושלים היא עיר שתמצאו מלבד ישראל גם בפרו ובקולומביה, ואילו לונדון היא לא רק בירת אנגליה אלא גם יישוב בגינאה המשוונית."

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

SearchTeam – מנוע חיפוש שיתופי לחיפוש, ניהול מידע ועבודה בצוות

יש לכם פרויקט משותף ? בלימודים, בבית, בעבודה ומחפשים מידע? תוכלו לעשות זאת בצוותא בעזרת מנוע החיפוש החדש SearchTeam שכשמו כן הוא.

SearchTeam הוא מנוע חיפוש חדש שמאפשר חיפוש מידע וניהולו בעבודה בצוות. אפשר להזמין עמיתים , ליצור צוות עבודה ולשתף מידע. לארגן את תוצאות החיפוש בספריות ולנהל רב שיח על התהליך או התוצאות.

הרעיון המרכזי שלו כפי שנכתב בהצהרה על השקתו הוא:

“search the Web together with people you trust”. ובכך ייחודו – אלו שמעוניינים לעבוד על פרויקט מסוים בעבודת צוות בבית, במסגרת לימודית כלשהי או בעבודה יוכלו ליהנות ממאפייניו הייחודיים שמאפשרים זאת. הם יוכלו להזמין חברים דרך מייל ומרשתות חברתיות – Facebook, LinkedIn Twitter ולנהל רב שיח על תוצאות החיפוש והפרויקט המשותף.

למשתמש הבודד – המנוע מאפשר לחפש מידע , לשמור אותו כסימניות , לארגן את המידע בספריות ולנהל אותו.

החיפוש בלבד אינו כרוך בפתיחת חשבון. שמירה וניהול המידע אפשרי לאחר הרשמה חופשית באתר. חשבון אישי חופשי זה מאפשר הגדרת מרחב חיפוש ופתיחת ספריות . למשתמש יש אופציה להגדיר את מרחב העבודה גם כחופשי לכול.

מנשק תוצאות החיפוש ידידותי במיוחד. יש היצע של תתי נושאים ונושאים קרובים לנושא החיפוש, בנוסף לכך אפשר לעדן את תוצאות החיפוש על פי מספר קטגוריות – אתרי ווב, וידאו, תמונות, חומרי יעץ, חינוך, ספרים ומאמרים.

מקור:בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Blogpulse – לחיפוש בבלוגים ומגמות בבלוגוספירה

Blogpulse הוא מנוע חיפוש ייעודי לבלוגים. אפשר לחפש בו על פי כתובת URL ועל פי מילות מפתח. הוא תומך באופרטורים הבוליאניים : AND, OR, NOT

בחיפוש מתקדם אפשר להגביל את החיפוש על פי תאריך, למיין על פי רלוונטיות או עדכניות ולקבוע את מספר התוצאות שיוצגו בכל דף.

בתוצאות החיפוש ליד כל אחת מתוצאות החיפוש אפשר לראות את הפרופיל של הבלוג ממנו נלקחה תוצאת החיפוש.

בנוסף לחיפוש הרגיל יש ל Blogpulse מספר כלים נוספים שיכולים להצביע על מגמות. כך למשל trend search מאפשר ליצור גרפים שמצביעים על מגמה לאורך זמן בהקשר של מונח החיפוש – אנשים, חברות, נושאים שונים – או משווים בין מגמות של מספר מונחי חיפוש (עד 3) .

כלי נוסף Featured Trends מאפשר לזהות את הבאז התקשורתי בתחומים שונים כפי שבא לידי ביטוי בעולם הבלוגספירה

כלי מעניין נוסף הוא Conversation Tracker שמאפשר מעקב אחר השיח בבלוגוספירה שהתפתח מפוסט מסוים , באמצעות מעקב אחר הקישורים שמקורם בפוסט מסוים . מעקב זה מתאפשר הודות לאינדקס שיוצר המנוע מהטקסט המלא של הפוסטים בבלוגים ומעקב אחר ה- permalinks.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Gravee – מנוע חיפוש חברתי ופרסונליזציה של תוצאות החיפוש

Gravee  הוא מנוע חיפוש חברתי. אפשר להגביל את החיפוש לאתרי ווב, תמונות, וידאו, חדשות, בלוגים ואתרים שסומנו כמועדפים. על פי מה שכתוב באתר הוא מנוע על שבוחר את התוצאות שהוא מציג מתוצאות מנועי החיפוש הגדולים, ולאחר מכן מתאים את התוצאות למשתמש על פי ההעדפות ותחומי העניין שלו.

בנוסף להתאמת תוצאות החיפוש למשתמש, Gravee ממליץ על אתרי עניין ומשתמשים אחרים שיכולים לעניין את המשתמש.

בתוצאות החיפוש מוצגות תגיות שמתארות את פריט המידע, המשתמש יכול לסמן אם תוצאת החיפוש רלוונטית לו או לא, להוסיף את התוצאה לרשימת המועדפים, לראות משתמשים אחרים שהוסיפו את התוצאה לרשימת המועדפים, ולשתף את התוצאה בפייסבוק, טוויטר, מייספס או באמצעות הדואר.

פעולת הפרסונליזציה של תוצאות החיפוש מתבססת על הגדרת הפרופיל של המשתמש על ידי המשתמש כולל אתרי ווב שיש לו אם ישנם כאלה, ועל סמך התנהגות המשתמש ביחס לכל האופציות הקיימות בטיפול בתוצאות החיפוש שתוארו לעיל.

ובנוסף לכול, על פי מה שכתוב באתר מנוע החיפוש משתתף עד 70% מרווחיו מפרסומות עם בעלי האתרים שמופיעים בתוצאות החיפוש.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

SimilarSiteSearch – מנוע לחיפוש אתרים דומים

SimilarSiteSearch הוא מנוע לחיפוש אתרים דומים. אפשר להזין URL של אתר מסוים והתוצאות – אתרים דומים לאתר שכתובתו הוזנה .

התוצאות לקוחות מהאינדקס של המנוע שכולל רשימה של אתרים ומידע עליהם, והן מתבססות על דמיון בתגיות ובקטגוריות . הזנת תגיות על ידי המשתמש לתיאור האתר יכולות לסייע בחיפוש.

למנוע מאפיין של ווב 2.0 . הוא מאפשר למשתמש להביע דעה על כל אחת מתוצאות החיפוש. המנוע משתמש במאפיין זה לשיפור תוצאות של חיפושים עתידיים, שכן דעתו של המשתמש נלקחת בחשבון בדירוג התוצאות של חיפושים עתידיים.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Samepoint – מנוע חיפוש ייעודי לפלטפורמות חברתיות

Samepoint הוא מנוע חיפוש בזמן אמת ייעודי לפלטפורמות חברתיות. הוא מחפש בפלטפורמות שונות שמסווגות על פי מספר קטגוריות:

  • פלטפורמות של מיקרו בלוגים כגון Twitter
  • פלטפורמות של וידאו כגון YouTube ו- DailyMotion
  • אתרי סימניות כגון Digg ו- Delicious
  • בלוגים
  • פלטפורמות וויקי
  • רשתות חברתיות כגון: facebook , Myspace ו- Hi-5
  • רשתות B2B כגון : Linkedin ו- Plaxo
  • קבוצות דיון כגון: Google Groups ו- Yahoo Groups
  • אתרי שאלות ותשובות כגון: Yahoo Answers ו- Yedda
  • אתרי Life Casing כגון DaveTV
  • אתרי סקירה כגון Yelp ו- CitySearch
  • פודקאסטים
  • מסמכים
  • תמונות
  • חדשות
  • ארועים
  • אתרי ווב

אפשר להגביל מראש את החיפוש וגם לעדן את תוצאות החיפוש על פי כל אחת מהקטגוריות. מנשק התוצאות של המנוע ידידותי למשתמש. ליד כול אחת מתוצאות החיפוש אייקון שמלמד מאיזה מקור לקוחה התוצאה. אפשר ממסך התוצאות להגביל את השאילתה רק לאותו מקור. בנוסף לתיאור קצר על האתר, שאליו מובילה כל אחת מתוצאות החיפוש, מוצג ליד כל אחת מתוצאות החיפוש גם מספר לא מבוטל (כ-20) של מילות מפתח.

קיימת אופציה לתרגם כל אחת מתוצאות החיפוש למספר שפות. עברית אינה כלולה ברשימת השפות . קיימת אופציה לשלוח את התוצאה ל- twitter .

באתר יש מדריכי וידאו על המנוע.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

חיפוש מידע בזמן אמת בטוויטר ובווב החברתי בכלל – SearchTastic ו– LeapFish

ההתפתחויות בווב הפכו אותו למקום בו אנשים יוצרים ומשתפים מידע – והמידע הוא מידע חברתי ובזמן אמת. ב- LeapFish מגדירים את הווב החדש כ- Living Web ומנוע החיפוש שהוא מנוע-על עוצב בהתאם, כשירות שבא לסייע לחיות את הווב החדש.

LeapFish  מחפש במספר רב של מקורות מסורתיים וחברתיים: Google, Yahoo, Bing, YouTube, Twitter, Image Authorities, Blog Authorities, Wikipedia, Yelp, Digg, CyberHomes, Yahoo Answers, Amazon ועוד. אפשר למקד את החיפוש לחיפושים בזמן אמת על ידי לחיצה על הלחצן "real search" . הרבה תוצאות חיפוש באופציה זו יהיו מ- Twitter. מידע נוסף על האופן בו עובד המנוע אפשר למצוא באתר המנוע

מנוע חיפוש נוסף לחיפוש מידע בזמן אמת הוא SearchTastic http://www.searchtastic.com/index.php

SearchTastic  הוא מנוע חיפוש חדש (הושק באוקטובר 2009 ) בגרסת ביתא לחיפוש ב- Twitter. היתרון שלו על פני מנוע החיפוש של Twitter הוא במידת הכיסוי. בעוד שמנוע החיפוש של Tweeter מחפש "ציוצים" מהשבוע או השבועיים האחרונים בלבד, SearchTastic מחפש גם ציוצים "היסטוריים".

ליד כל אחת מתוצאות החיפוש אפשר לראות את המשתמש ה"מצייץ" ואת האנשים שהוא עוקב אחריהם, באופן זה אפשר לאתר מידע בנושא מסוים, אם מאתרים את המשתמש שמומחה בנושא.

מאפיין נחמד במנשק המנוע הוא הצגת נושאי החיפוש הפופולריים ביותר ב- 24 השעות האחרונות בצורת ענן תגיות.

המנוע מספק גם מידע על 100, 200, 300 ו- 400 המשתמשים בעלי מספר ה"עוקבים" הגבוה ביותר.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

Topsy – מנוע חיפוש המזהה שיח חברתי

Topsy הוא מנוע חיפוש חדש יחסית שהושק בסוף מאי 2009.

מאתר מידע רלוונטי ומעניין שאנשים מדברים עליו, כלומר מסתמך על השיח החברתי בווב תוך שימוש בטכנולוגיות חדשות ובבסיס נתונים שמושתת באופן בלעדי על השיחות המתנהלות בקהיליית twitter. מכאן גם הייחוד בתוצאות שלו. המידע המתקבל הוא מעודכן מכיוון שהוא מתבסס על ה"מדובר כרגע" – ב"שבוע האחרון", ב'חודש האחרון'. תוצאות החיפוש מדורגות על פי מספר ה"ציוצים" בהם הוזכרה כל תוצאה, אפשר לראות את כל התוצאות או להגבילן על פי זמן – שעה, יום, שבוע וחודש .

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

ResearchGATE – רשת חברתית לקהילה האקדמית ברוח Web 2.0 ומאפיינים של Web 3.0

האינטרקציה עם עמיתים היא אחת מסודות ההצלחה של כל מחקר מדעי. מבחינה זו ResearchGATE מספקת כלים שעונים על צורכי החוקרים ומייעלים את המחקר באמצעות מגוון מאפיינים אופציונאליים שמאפשרים:

  • בניית פרופיל אישי, שכולל את תחומי העניין שלו ומחקריו
  • יצירת קשר עם עמיתים ברחבי העולם כולו , תוך שיתוף מחקרים ורעיונות
  • הצטרפות לקבוצות דיון קיימות ויצירת קבוצות חדשות בנושאי עניין משותפים
  • שיתוף פעולה באמצעות חבילת יישומים שנבנתה במיוחד לחוקרים : Restory – לעריכה משותפת של מסמכים, Remeet לארגון פגישות ו- Revote ליצירת סקרים בכל נושא שמעניין את החוקר.
  • איתור מאמרים ושיטות מחקר חדשות באמצעות מנוע חיפוש סמנטי שמבצע חיפוש במאגר מידע משולב שכולל את המסמכים ברשת ומספר מאגרי מידע חשובים: Pubmed, CiteSeer, IEEE Xplore, RePeC, arXiv, NTRS, Pubmed Central. נכון להיום על פי מה שמוצהר באתר מנוע החיפוש מאפשר לחפש במאגר שכולל למעלה מ- 35 מיליון פרסומים ומאפשר ליצור קשר עם למעלה מ- 120000 אנשי מדע מרחבי העולם כולו.
  • איתור מאמרים רלוונטיים על סמך תקציר שמוזן למערכת. מנוע חיפוש ייעודי לכך – "Similar Abstract Search Engine" מאפשר לחוקר להזין תקציר ולאחזר מאמרים רלוונטיים לנושא על סמך התקציר שהוזן.
  • איתור כתבי עת רלוונטיים לפרסום מחקר על סמך תקציר שמוזן למערכת באמצעות " Journal Finder"
  • דרוג המאמרים על ידי המשתמש

ResearchGATE  נבנתה על ידי אנשי מדע שמונעים על ידי הקונספט של Science 2 ומוגדרת באתר כפלטפורמה החברתית הראשונה של Web 3.0 שמיועדת לאנשי מדע וחוקרים ברחבי העולם. ה-Web 3.0 בא לידי ביטוי ביכולתה של המערכת לזהות קשרים סמנטיים "" semantic relations, ולהציע למשתמש על סמך הפרופיל שלו עמיתים, קבוצות ומקורות מידע רלוונטיים לו, ובמנוע החיפוש של המערכת שמוגדר במערכת כמנוע חיפוש סמנטי שמושתת על קורלציות סמנטיות.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

מאפייני מנוע החיפוש של טוויטר

בתחילת חודש מאי 2009 העלו אנשי טוויטר את מנוע החיפוש החדש שלהם והיכולות שלו מבחינת חיפוש ואיתור נושאים בהחלט מעולות. הוא סורק ומאנדקס את כל הממצאים בזמן אמיתי. מנוע החיפוש המחודש של טוויטר סורק לא רק את הטקסט של ההודעות הקצרות אלא גם את הקישורים שבתוכם ומוסיף לאינדקס את התוכן של ההודעות עפ"י דירוג של הנושאים "החמים".

אנשי טוויטר משתמשים כאן בטכנולוגיה המתקדמת של אנשי הסטראט-אפ Summarize אותו רכשו ומיזגו לפני כשנה. אנשי טוויטר משתמשים בטכנולוגיה זו גם על מנת להציג את הנושאים ה"חמים ("Trending Topics"). לגורמים העוסקים באיסוף מידע למודיעין תחרותי או עסקי או עיתונאי יש לטכנולוגיה זו איתור מגמות זו יתרונות רבים. המנגנון של החיפוש המתקדם מאפשר הצלבת נושאים וחיתוך עם נושאי זיהוי ייעודים (hashtag). כמו כן, ניתן לייעל את החיפוש המתקדם ע"י הצבת אופראטורים לחיפוש ישירות (search operators ). ניתן גם לזהות נושאים שנכתבו בגישות שונות (חיוביות או שליליות). לא ברור כיצד זה יפעל, אך הם כבר מציעים אופציה כזו לחיפוש (Attitudes).

Worio ופרסונליזציה של מנועי חיפוש

מנועי חיפוש משתמשים יותר ויותר בפרסונליזציה כדי למטב את תוצאות החיפוש ולהתאימם למשתמש.

מנוע חיפוש חדש ומעניין ברוח Web2.0 שמושתת אף הוא על פרסונליזציה הוא Worio.

Worio הוא מנוע חיפוש מבוסס תגיות שפותח ב- University of British Columbia. לכל אחת מתוצאות החיפוש מצורפות תגיות בהתאם לתוכן התוצאה. התגיות הן לא רק תגיות שניתנו על ידי המשתמשים אלא גם תגיות שנוצרו אוטומטית על ידי המערכת כדי לתאר את המסמך.

המשתמש במנוע יכול לשמור את דפי החיפוש בספרייה אישית משלו ולתייגם, הוא יכול גם להזמין חברים ולראות את החיפושים שלהם. המנוע מתאים את תוצאות החיפוש למשתמש על פי התנהגותו של המשתמש – התוצאות שבחר, והתגיות שהוסיף לתוצאות החיפוש. משתמש שרוצה לשמור על פרטיותו ואינו מעוניין בפרסונליזציה יכול לנטרל אופציה זו על ידי לחיצה על הכפתור המתאים.

המיוחד במנוע הוא, שבנוסף לתוצאות החיפוש, בצד ימין של המסך המנוע מציע, על סמך התגיות של תוצאות החיפוש, אתרים נוספים שהוא סבור שיהיו רלוונטיים ויעניינו את המשתמש. תוצאות אלה מושתתות על פי מה שמכנה המנוע discovery בניגוד ל-search .

המנוע מאפשר גם לחפש במנועי חיפוש אחרים : Google,Yahoo ,MSN ועל ידי כך מאפשר למשתמש לשלב תוצאות ממנועים שהוא רגיל לחפש בהם, לצד המלצות ה-discovery של Worio.

תצוגה ויזואלית מרחבית של ממצאי החיפוש

חלק ממחפשי המידע הם בעלי ראייה מרחבית טובה יותר מאשר ראייה טקסטואלית . מדובר באנשים שמרגישים נוח יותר לנווט את דרכם באמצעות מפות או ענני תגיות. אלו יוכלו להיעזר עתה בכלי עזר יעיל להצגת הממצאים בחיפושי המידע בצורה ויזואלית בתצוגה מרחבית ויזואלית. כלי העזר הזה נקרא searchCrystal והוא בעצם רב-מנוע , המחפש בו זמנית בכמה וכמה אוספים ומנועי חיפוש ומציג את הממצאים בצורה השוואתית ובאופן ויזואלי. זה לא כלי העזר הראשון בנושא תצוגה ויזואלית , אבל הוא אחד הטובים והיעילים והוא מאפשר תצוגה ויזואלית דינאמית במרחב מעגלי של ממצאי החיפוש . אפשר לנווט בקלות ולאתרים בקלות את הממצאים החשובים ע"י סוג הנושאים וסוג מנוע החיפוש. מומלץ.

גולשים כותבים

אם אתם אוהבים לדעת מה יש לאנשים להגיד על כל מיני נושאים? Omgili הוא מנוע חיפוש המבוסס על פלטפורמה של תוכן גולשים, ומאפשר למצוא אינפורמציה סובייקטיבית ובקלות. בהקלדת מילת חיפוש, המנוע מספק דעות של צרכנים, קבוצות דיון, רשימות תפוצה, פורומים, ניסיון אישי של אנשים, שאלות ותשובות.

רב-מנוע לחיפוש מידע עפ"י תגיות

ככל שעניין התגיות מתפתח באתרי הweb 2.0 כך גובר הצורך בדלייה יעילה ומדויקת של פריטי המידע שאופיינו על ידי תגיות ( מעין מילות מפתח, אך לא בהכרח מבוקרות) . ברחבי העולם נעשים ניסיונות שונים לפתח כלי דליית מידע יעילים לאיתור עפ"י תגיות והמילה האחרונה בתחום הוא רב-מנוע בשם Keotag המחפש במקביל בכמה עשרות אתרי הweb 2.0 ( כגון Del.icio.us, Technorati ואתרי בלוגים) ודולה את המידע עפ"י תיאור התגיות. מדובר עדיין בפיתוח ניסיוני ( בטא ) , אך התוצאות בהחלט משביעות רצון . יש להקיש כל פעם מחדש על האייקון של ערוץ המידע המידע הרלבנטי על מנת לקבל הממצאים .

רב-מנוע חדש לאיחזור מידע באינטרנט

רב-מנוע חדש וחדשני לאחזור מידע באינטרנט מחפש בו זמנית גם בקישורים העשירים של אתר del.icio.us וגם בגוגל , ביאהו ומנוע החיפוש של מיקרוסופט. התוצאות מאורגנות היטב תוך הסרת כפילויות ותוך חשיפת אתרים בעלי רלבנטיות גבוהה תחילה. מומלץ לשימוש לחיפוש מידעני . ההמלצה היא של המידען הבריטי פיל ברדלי. מה החידוש? למנוע יש מנגנון היודע לחפש בו-זמנית בתגיות וגם במילות חיפוש רגילות ולאחד את התוצאות מציג גם אתרים בעברית.