המרכזים לגיל הרך בדגם הבין-משרדי (מג"רים) שפותחו במסגרת 360° התכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון: מחקר הערכה

המרכזים לגיל הרך (מג"רים) פועלים כחלק ממרכיב "התחלה טובה" ב- 360 ° התכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון. מטרת המג"רים לשמש ככתובת מרכזית ונגישה לילדים עד גיל 6, להורים ולאנשי מקצוע, ולספק שירותים בשלושה תחומי ליבה: איתור, אבחון קשיים התפתחותיים ורגשיים וטיפול בהם, ועבודה עם הורים. כל זאת, תוך עבודה בדגם בין-משרדי (שנוסח בידי הוועדה הבין-משרדית שליוותה את הקמת המג"רים),  הסכמות בין משרדיות, ואחריות משותפת של משרדי הבריאות, הרווחה והחינוך לתקצוב המג"רים ולהפעלתם.

בראשית 2012 רשויות מקומיות החלו לבנות מג"רים או להסב מרכזים בהם ניתנו שירותים לגיל הרך (התפתחותיים או אחרים) לעבודה על פי הדגם. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל ליווה במחקר הערכה את הפעלת המג"רים החל מסוף 2013. נכון למועד תחילת המחקר, 23  מג"רים פעלו על פי הדגם הבין-משרדי בין חצי שנה לשנה. במהלך תקופת המחקר המשיכו לקום מג"רים חדשים ודגם העבודה המשיך להתפתח. מטרת המחקר הייתה לספק מידע שישמש לשיפור עבודת המג"רים הקיימים ויסייע בפיתוח של מג"רים נוספים, תוך דגש על בחינת היישום של דגם ההפעלה הבין-משרדי. הועברו שאלונים לכל מנהלות המג"רים ונערכו ראיונות וקבוצות מיקוד עם צוותים של 4 מג"רים ועם בעלי תפקידים בתחום הגיל הרך ביישובים. בהמשך, רואיינו הורים לילדים שקיבלו שירותים במג"רים אלה.

ממצאים נבחרים:

  • ברוב המג"רים ניתנו מענים בכל שלושת תחומי הליבה. בשנת 2015 הם שירתו כ-4,700 ילדים בגיל הרך.
  • הורים לילדים שקיבלו שירות במג"רים ציינו בהערכה רבה את העבודה שנעשתה עם ילדיהם, ואת הייעוץ והתמיכה שהם עצמם קיבלו מצוות המג"ר. בנוסף, הם ציינו כתרומה מרכזית של המג"רים את העובדה שהם מנגישים לילדים ולהורים שירותים התפתחותיים  ושירותי העשרה שלא היו זמינים ביישוב קודם לכן.
  • על פי עקרונות הדגם הבין-משרדי, על המג"רים להוות מוקד ייעוץ והדרכה לאנשי מקצוע ביישוב ולהיות שותפים, ואף מובילים, בתהליכים יישוביים בין-מקצועיים (כגון, ועדות תכנון יישוביות וקידום תהליכי העברת מידע בין שירותים). מדיווחי מנהלות המג"רים עלה שרק זמן מועט של צוותי המג"רים (נכון לשנה הראשונה של פעילותם), הוקדש לפעילויות שמעבר לטיפול ישיר בילדים ובהורים.
  • המחקר מתאר את האתגרים הכרוכים בניסיון להטמיע דגם עבודה בין-משרדי במערך שירותים קיים: תחושת איום מצד שירותים ותיקים כלפי המג"רים, חוסר בהירות בנוגע להיררכיה הארגונית בין הנהלת המג"ר לבין בעלי תפקידים אחרים במערך השירותים העירוני והתנגשויות שנבעו מנהלים שונים בשירותים שונים.

ממצאי המחקר הוצגו בשלבים שונים בפורומים שונים של אשלים והתכנית הלאומית ברמת המטה, המחוז והשטח. כמו כן, הסוגיות המועלות בדוח נדונו במסגרת דיוני הוועדה הארצית של "התחלה טובה", ושימשו גם אחד הבסיסים לעדכון הדגם הבין-משרדי שנעשה במהלך 2015, בחסות משרד ראש הממשלה. כך למשל, גובשה הגדרה חדשה של תפקיד מנהל/ת המג"ר, הלוקחת בחשבון את תפקידה/ו בהנעה של תהליכים ביישוב וגובשו צוותי פיקוח בין-משרדיים. צוות מטה בין-משרדי ממשיך לעסוק בשאלות מדיניות וביניהן: סמכות המנהל כלפי היחידות השונות במג"ר, איגום משאבי כוח אדם והפעלת סטנדרטים אחידים לגיוס אנשי מקצוע, פיתוח נהלים לניהול טיפול והעברת מידע וכד'.

המחקר הוזמן ומומן על ידי 360 °  – התכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון וג'וינט-ישראל אשלים.

הצעה לציטוט בעברית:
ואזן-סיקרון, ל. ובן רבי, ד. (2016). המרכזים לגיל הרך בדגם הבין-משרדי (מג"רים) שפותחו במסגרת 360° התכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון: מחקר הערכה.
דמ-16-732. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל.

הצעה לציטוט באנגלית:
Sikron-Vazan, L., & Ben-Rabi, D. (2016). Early Childhood Centers, Inter-Ministerial Model Developed by 360° – The National Program for Children and Youth at Risk: Evaluation Study. RR-732-16. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)