מסגרות לילדים הפועלות לפני או אחרי שעות הלימודים בבית הספר: סקירת ספרות בין-לאומית

מועדוניות לילדים בקהילה בישראל הן מסגרות של משרד הרווחה והביטחון החברתי (להלן: מועדוניות רווחה) או של משרד החינוך (להלן: מועדוניות חינוכיות) והן מספקות לילדים ובני נוער במצבי סיכון מסגרת לשעות אחר הצוהריים בקהילה. המועדוניות פועלות בפריסה ארצית; יש 400 מועדוניות חינוכיות וכ-1,000 מועדוניות רווחה, מהן 320 מועדוניות המשותפות למשרד החינוך ולמשרד הרווחה והביטחון החברתי. על פי מודל ההפעלה של המועדוניות בכל מועדונית ניתנים מגוון מענים – חינוכיים, לימודיים, טיפוליים והתנהגותיים – לכ-15 ילדים לפי חלוקה גילית. המענים ניתנים על ידי צוות המועדונית הכולל בדרך כלל עובדת סוציאלית, מדריכה ואם בית. ג'וינט-אשלים יחד עם משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד החינוך ו-3600 התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון זיהו אתגרים במתן מענה מיטבי לילדים במועדוניות וצורך בעדכון תפיסת השירות הניתן בהן, והם מפתחים מודל עדכני לשירות המיועד לילדים בני 6 עד 12 הנמצאים במצבי סיכון – מועדוניות 2023.

סקירת הספרות המובאת במסמך זה היא חלק ממחקר מקיף בנושא פיתוח וטיוב שירות המועדוניות בישראל, המתבצע על ידי מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל. המסמך מכיל מבוא הממסגר את העקרונות העומדים בבסיס השירות של מסגרות שהייה לילדים הפועלות לפני ואחרי שעות הלימודים בבית הספר עם דגשים מיוחדים לעבודה עם ילדים הנמצאים במצבי בסיכון, פרק הדן במאפיינים המרכזיים של מסגרות אלו ופרק מרכזי שבו נדונים שישה מודלים ממדינות שונות. לבסוף מביאה הסקירה כיווני פעולה הנגזרים ממודלים אלו. המידע במסמך זה מובא כדי לסייע לקובעי מדיניות לטייב את מודל ההפעלה הקיים כיום.

 

הצעה לציטוט בעברית:
אסולין, מ. וברוך קוברסקי, ר. (2025). מסגרות לילדים הפועלות לפני או אחרי שעות הלימודים בבית הספר: סקירת ספרות בין-לאומית. דמ-25-035. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל. 

הצעה לציטוט באנגלית:
Asulin, M., & Baruj-Kovarsky, R. (2025). Before and After-School Programs for Children: An International Literature Review.  RR-035-25. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)