הגשת קבילות לשירותי נציבות הציבור במשרד הבריאות על ידי קובלים מן האוכלוסייה הערבית בישראל בשנים 2023-2020 : מאפיינים, חסמים ופתרונות

רקע

נציבות קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי (להלן: הנציבות) פועלת כדי לסייע לכל תושבי מדינת ישראל לממש את זכותם לקבל את שירותי הבריאות הקבועים בחוק. אפשר להגיש קבילה באמצעים מקוונים ופיזיים, בעברית ובערבית. אך למרות מאפייניו המכלילים של השירות, העריכה הנציבות כי יש תת-הגשה של קבילות באוכלוסייה הערבית ופנתה למכון מאיירס-ג'וינט ברוקדייל בבקשה לערוך מחקר בנושא.

מטרות

  1. חישוב שיעור הקבילות שהוגשו לנציבות קבילות הציבור על ידי קובלים מן האוכלוסייה הערבית מסך כל הקבילות שטופלו בנציבות בשנים 2023-2020
  2. תיאור מאפייני הקובלים מן האוכלוסייה הערבית והקבילות המוגשות על ידם והשוואתם לאלו של האוכלוסייה היהודית
  3. בחינת העמדות בקרב קובלים מן האוכלוסייה הערבית כלפי הגשת קבילות
  4. זיהוי חסמים להגשת קבילות לנציבות, על פי תפיסות הקובלים מן האוכלוסייה הערבית
  5. איתור אמצעים להנגשת שירותי הנציבות לאוכלוסייה הערבית על סמך מידע שהתקבל מן הקובלים

שיטות

  1. ניתוח קובצי נתונים מתוך מאגר המידע של הנציבות
  2. סקר מקוון וטלפוני בקרב ערבים שקבלו לנציבות בשנים 2023-2020
  3. קבוצת מיקוד ושני ראיונות אישיים עם קובלים מן האוכלוסייה הערבית

ממצאים

בשנים 2023-2020 הוגשו 3.1% מן הקבילות על ידי קובלים ערבים. זהו שיעור נמוך באופן ניכר משיעור האוכלוסייה הערבית באוכלוסייה הכללית במדינת ישראל (21.1% נכון לשנת 2022), והוא נמוך אף מן האומדן המשוער של הנציבות טרם תחילת המחקר (5%).

לעומת הקובלים היהודים בקרב הקובלים הערבים נמצא שיעור גבוה יותר של גברים, של תושבי הצפון, של תושבי יישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים נמוכים ושל מבוטחי 'שירותי בריאות כללית'. נמצאו כמה הבדלים בין מאפייני הקבילות שהוגשו על ידי ערבים ובין מאפייני הקבילות שהוגשו על ידי יהודים, ובראשם נושא הקבילה: שיעור גבוה יותר של קבילות שהוגשו על ידי ערבים עסקו בניתוחים, ובפרט בבקשה לבחירת נותן שירות בניתוח (המנתח או בית החולים). מבחינת הכרעת הקבילה בנציבות, שיעור נמוך יותר של קבילות שהוגשו על ידי ערבים נמצאו מוצדקות (31.8% לעומת 37.4% בקרב יהודים), ושיעור גבוה יותר מהן נסגרו בלא הכרעה (38.7% לעומת 33.7% בקרב יהודים), בין היתר בשל מידע לא מספק בקבילה עצמה.

ניתוח Propensity Score Matching (PSM) נעשה כדי לבחון אם ההבדלים שנמצאו נובעים מעצם השיוך לקבוצת אוכלוסייה (יהודית או ערבית) או מגורמים אחרים. בניתוח נערכה התאמה בין יהודים וערבים על בסיס מגדר, קופת החולים המבטחת, האשכול החברתי-כלכלי ומדד הפריפריאליות של יישוב המגורים. בניתוח נמצא כי אי אפשר לייחס את מרבית ההבדלים שנמצאו במחקר, ובהם גם ההבדל בתוצאת הקבילה, להשתייכות הקובלים לאוכלוסייה הערבית, אלא הם קשורים למכלול מאפייני הרקע של הקובלים הערבים, והם משותפים גם ליהודים מרקע דומה. זאת מלבד ההבדל בשיעור הקבילות העוסקות בניתוחים הייחודי לקובלים הערבים.

נמצאו פערים במאפייני הקבילות ובתוצאותיהן בתוך קבוצות שונות באוכלוסייה הערבית – שיעור גבוה יותר של קובלים מעשירונים חברתיים-כלכליים נמוכים (3-1) התקשו בתהליך הגשת הקבילה, והטיפול בשיעור גבוה יותר מקבילותיהם הופסק בשל הגשת מידע לא מספק (ב-7.5% מן הקבילות לעומת ב-4.2% בעשירונים 10-4). נוסף על כך נמצא תת-ייצוג לקובלים מאזור הדרום (3.0%) ביחס לחלקם באוכלוסייה הערבית בישראל (כ-15%). בסקר דיווחו רוב המשיבים על קשיים שפתיים (91.3% ממשיבי הסקר), נפשיים (86.0%), חברתיים (81.7%) וטכנולוגיים (78.3%) בעת הגשת הקבילה. לדעת הקובלים שהשתתפו בסקר ובראיונות, החסמים הבולטים להגשת קבילות באוכלוסייה הערבית הם: חוסר מודעות לזכויות המטופל ולקיומה של הנציבות; חסמים בירוקרטיים ודיגיטליים הנובעים מן התפיסה שתהליך ההגשה מורכב ומתבסס על הגשה מקוונת; חסם שפתי הנובע מן הצורך הנתפס להגיש את הקבילה בעברית ובכתב; נורמות תרבותיות של הימנעות ממאבק על זכויות; אמון גבוה בהחלטות גורמים רפואיים; חסמים מערכתיים הנובעים מחוסר אמון במוסדות השלטון וממחשבה כי ההשקעה הנדרשת בתהליך הגשת הקבילה תהיה לשווא.

המלצות

ההמלצות מן המחקר מתמקדות בהגברת מודעות לאפשרות הקבילה, בהנגשת התהליך, בפישוטו ובליווי הקובלים בתהליך הגשת הקבילה ובנקיטת צעדים בוני אמון.

 

הצעה לציטוט בעברית:
ברוש, ת., עבדל-רחמן, נ., מעוז ברויאר, ר., לוי, נ., נורמן, ט. וקרנצלר, י. (2025). הגשת קבילות לשירותי נציבות הציבור במשרד הבריאות על ידי קובלים מן האוכלוסייה הערבית בישראל בשנים 2023-2020 : מאפיינים, חסמים ופתרונות. דמ-25-031. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל. 

הצעה לציטוט באנגלית:
Brosh, T., Abdel-Rahman, N., Maoz Breuer, R., Levy, N., Norman, T., &  Kranzler, Y. (2025). Complaints Submitted to the Ombudsman’s Office of the Ministry of Health by Members of the Arab Population in Israel During the Years 2020–2023: Characteristics, Barriers, and Solutions RR-031-25. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)