בינואר 2022 יצאה לדרך רפורמת הגיל הרך, מהלך היסטורי של העברת האחריות על מעונות היום הכלולים בחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, תשע"ט-2018 (להלן: חוק הפיקוח), מזרוע העבודה במשרד הכלכלה לאגף לחינוך לגיל הרך במשרד החינוך.[1] חוק הפיקוח נועד לקבוע הסדר לעניין הפעלת מעונות יום לתינוקות ולפעוטות מלידה ועד גיל שלוש (להלן: פעוטות) ובכלל זה רישיונות ופיקוח לשם הגנה על שלומם, זכויותיהם וכבודם של פעוטות השוהים במעונות יום. יישום החוק נועד לשפר את איכות המסגרות בהיבטים מבניים (תברואה והיגיינה; יחס בין מספר הפעוטות ובין הצוות; בטיחות במרחב הפנימי והחיצוני; ציוד מותאם; כישורי הצוות) ובהיבטים תהליכיים (איכות החוויה היום־יומית ואיכות היחסים החברתיים שיש לפעוט במסגרת) וליצור רצף חינוכי־טיפולי מערכתי ולצמצם פערים.
בספטמבר 2022 הקצה משרד החינוך לראשונה תקן בכל רשות למנהלת יחידת לידה עד שלוש (להלן: מנהלת לידה עד שלוש)[2], האמונה על ניהול תחום לידה עד שלוש ברשות, על כל היבטיו, ופועלת לקידום תפיסת האחריותיות של הרשות כלפי כלל התינוקות והפעוטות ברשות והוריהם באמצעות הבניה וניהול של מנגנוני העבודה הרלוונטיים ברשות, קידום עבודה עם הורים וליווי מסגרות חינוך־טיפול.
תדריך זה מציג קווים מנחים לקליטת מנהלת לידה עד שלוש ולהקמת מערך גיל רך ברשות. התדריך מתבסס על שבעה מסמכים: (1) מערך שירותים מיטבי לילדים בגיל הרך ולהוריהם ברשות המקומית, 2019; (2) מודל יישובי רב־מערכתי לגיל הרך המבוסס על 'מיזם הינקות', 2020; (3) קווים מנחים ליישום התוכנית 'הורים במרכז' ברשויות המקומיות, 2020; (4) מבט עכשווי על הגן הקיבוצי, 2021; (5) הרשות המקומית ומסגרות חינוך־טיפול לגיל הינקות, 2022; (6) תשתית למדיניות בנושא רפורמות ושינויים במערכות חינוך בגיל הרך לידה עד שש, 2022; (7) הטמעת מודל יישובי רב־מערכתי לגיל הרך (לידה עד שש) – ליווי רשויות, מודל 'מיזם הינקות', 2022.
[1] בעבר האגף לחינוך קדם־יסודי.
[2] התפקידים במסמך כתובים בלשון נקבה אך מתייחסים לשני המינים כאחד.
הצעה לציטוט בעברית:
ניג‘ם-אכתילאת, פ., שגיב, ז., זיוון, ש. וכתר, ח. (2024). תדריך לתפקיד מנהלת יחידת לידה עד שלוש ולהקמת מערך גיל רך ברשות. מ-24-233. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל.
Nijim-Ektelat, F., Sagiv, Z., Zivan, S, & Keter, H. (2024). Manual for the Position of Director of the Unit for Infants and Toddlers and the Establishment of an Early Childhood Service System in a Local Authority. S-233-24. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)