למידה מהצלחות בהפעלת תוכנית "מוזאוןמוביל" של אגף הנוער והחינוך לאמנות ע"ש רות במוזאון ישראל, ירושלים

רקע

'מוזאוןמובילהיא תוכנית שפותחה במוזאון ישראל בירושלים, ומטרתה לסייע לנפגעי אירועי השבעה באוקטובר 2023 ומלחמת 'חרבות ברזל' ולחזק אותם דרך שיעורים וסדנאות באומנות. התוכנית פועלת במרכזי מפונים, במרכזי שיקום וסיוע, בבתי ספר ובמרכזי תרבות שונים. מובילות התוכנית בג'וינט-אשלים ובמוזאון ישראל פנו למכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל בבקשה לבצע תהליך של למידה מהצלחות מעבודת צוות המוזאון. התהליך התייחס לחודשים שבין אוקטובר 2023 ליוני 2024, והתמקד בתוכנית שנבנתה לעבודה עם מפונים המתגוררים זמנית בבתי מלון בים המלח.

מטרה

לזהות גורמים שתרמו להצלחה בהפעלת תוכנית 'מוזאוןמוביל' וליצור מאגר פעולות ועקרונות פעולה שאפשר יהיה ליישם בהמשך הפיתוח וההרחבה של התוכנית ובתוכניות דומות.

שיטה

המחקר נערך בשיטה איכותנית, על פי המתודה של 'למידה מהצלחות העבר – המתודה הרטרוספקטיבית'.  נערכו ראיונות עומק חצי מובנים עם שישה מחברי צוות המוזאון, עם מורה ומדריכה שעבדו עם הילדים בבתי המלון בים המלח ועם נציגת ג'וינט-אשלים. הראיונות בוצעו בחודשים יולי עד ספטמבר 2024.

ממצאים

במחקר זוהו אחד עשר עקרונות פעולה שתרמו להצלחת התוכנית 'מוזאוןמוביל'. העקרונות חולקו לשתי קטגוריות:

(1) עקרונות פעולה ארגוניים שמתמקדים בהכנות להפעלת התוכנית: הכנת תשתית ארגונית הכוללת הכנת תוכנית עסקית מפורטת ויציאה לשטח רק לאחר גיוס כל הסכום שנדרש לפעילות של שנה לפחות; בחירת צוות מתאים, בעל ניסיון רב, חוסן נפשי ומחויבות לתוכנית; התמדה ויציבות לאורך זמן.

(2) עקרונות פעולה פדגוגיים: הבאת כל הציוד הנדרש לשיעורים ללא תלות בצוות ובמקום; תכנון שיעור מובנה לצד גמישות והכלה; הקפדה על מסגרת שיעור "רגילה" תוך הימנעות מגישה טיפולית כלפי הילדים; עבודה בזוגות – שתי מורות לכיתה, דבר שאפשר מתן תשומת לב מרבית לכל ילד וכן תמיכה הדדית בין המורות; מתן דגש על תהליך הלמידה והיצירה ולא על התוצר הסופי.

תוכנית 'מוזאוןמוביל' ממשיכה ופועלת גם בשנת הלימודים הנוכחית, תשפ"ה, והיא במגמת התרחבות. רכב המוזאון מגיע עם הצוות אל המרכזים השונים, וממשיך להביא למקומות שבהם הצורך רב והכאב עמוק את כוחה המרפא של האומנות ושל היצירה.

 

לכל הפרסומים של מכון ברוקדייל בנושא מלחמת "חרבות ברזל" לחצו כאן.

 

הצעה לציטוט בעברית:
ענבר (אייזיק), ע. (2025). למידה מהצלחות בהפעלת תוכנית "מוזאוןמוביל" של אגף הנוער והחינוך לאמנות ע"ש רות במוזאון ישראל, ירושלים. דמ-25-033. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל. 

הצעה לציטוט באנגלית:
Inbar (Aizik), I. (2025). Learning from Success in the Implementation of the “MuseumMobile” Program: The Ruth Youth Wing for Art Education at the Israel Museum in Jerusalem.  RR-033-25. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)