למידה מסיפורי הצלחה בהוראה מכילה בבתי ספר יסודיים

רקע

גישת ההוראה המכילה עשויה להבטיח את מימושו של חזון חינוכי וערכי, שבבסיסו מערכת חינוך המקדמת הזדמנויות ללמידה ולהתפתחות לכל תלמיד ותלמידה. גישה זו מבוססת על האמונה כי לכל תלמיד, ללא קשר ליכולותיו או למגבלותיו, מגיעה הזדמנות שווה ללמוד ולהתפתח בסביבה תומכת ומקבלת. גישה זו גם מכירה בייחודיות של כל תלמיד ושואפת לספק מענה הולם למגוון הצרכים הלימודיים, הרגשיים והחברתיים המאפיינים כיתה הטרוגנית. נוסף על כך מחקרים מראים כי יישום ההכלה תורם לקידום הישגיהם של התלמידים, מחזק את תחושת השייכות והערך העצמי שלהם ומעודד יצירת אקלים כיתתי מכבד ומשתף.

כחלק מעיצוב מדיניות ההכלה בבתי הספר התבקש מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל לבצע מחקר באמצעות המתודה של למידה מהצלחות, שיבחן מהן הפעולות התורמות להצלחת עבודתם של מורות ומורים מכילים בבתי הספר היסודיים.

מטרת המחקר

מטרת המחקר הייתה לאתר ולבחון סיפורי הצלחה בעבודתן של מורות מכילות בבתי ספר יסודיים וללמוד מהם על עקרונות פעולה מיטביים שיוכלו לשמש את כלל המורים והמורות במערכת החינוך לצורך יישום הוראה מכילה הלכה למעשה.

שיטת המחקר

המחקר נערך לפי המתודה של "למידה מהצלחות העבר – המתודה הרטרוספקטיבית". המחקר נערך בשותפות עם נציגות אגף א' לחינוך יסודי ממשרד החינוך, אשר היו שותפות בהגדרת המאפיינים של מורה מכילה והקריטריונים המבטאים הכלה מוצלחת של תלמידים בכיתה. על בסיס הקריטריונים שנקבעו אותרו סיפורי הצלחה של הוראה מכילה. סיפורים אלה נבחנו לעומק במטרה לדלות מהם כלים להוראה מכילה הלכה למעשה. במסגרת המחקר רואיינו עשר מורות מכילות – שמונה מן החינוך היהודי ושתיים מן החינוך הערבי.

ממצאי המחקר

את ממצאי המחקר חילקנו לשלוש רמות פעולה: רמת התלמיד הבודד, רמת הכיתה כקבוצה ורמת בית הספר כמערכת. כמו כן הצגנו חלק מן האתגרים שאיתם מתמודדות המורות, כפי שעלו מן הראיונות. בכל אחת משלוש הרמות זיהינו עקרונות פעולה מנחים ופרקטיקות מגוונות. ברמת התלמיד עלו עקרונות פעולה המכוונים ליצירה ולביסוס של קשר אישי עם כל תלמיד, למענה לצרכיו האישיים והמגוונים ולזיהוי חוזקותיו, חולשותיו והאתגרים שעימם הוא מתמודד. ברמת הכיתה, לנוכח העובדה כי המורות נדרשות להתמודד עם ניהול דינמיקה קבוצתית מורכבת, הן רואות חשיבות ביצירת אקלים מכיל ומיטיב עבור כלל התלמידים ויישום פדגוגיה דיפרנציאלית המותאמת לצורכי התלמידים. ברמת בית הספר, לתפיסתן של המורות מדיניות ההכלה בבית הספר היא קריטית ליישום הכלה והיא הבסיס ליישום גישה זו. יתר על כן, נראה כי יש חשיבות עליונה להקצאת משאבים הולמים הן לרכזת ההכלה, האמונה על ליווי הצוות החינוכי, הן למורות עצמן, כדי שיוכלו לקבל את ההנחיה וההכשרה הנדרשות ליישום של הוראה מכילה בעבודתן היום-יומית עם התלמידים.

 

הצעה לציטוט בעברית:
ניג’ם-אכתילאת, פ., טופורק בר, א. וענבר (אייזיק), ע. (2024). למידה מסיפורי הצלחה בהוראה מכילה בבתי ספר יסודיים. דמ-24-014. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל.

הצעה לציטוט באנגלית:

Nijim-Ektelat, F., Toporek Barr, O.,  & Inbar (Aizik), I. (2024). Learning From Success Stories of Inclusive Teaching in Elementary Schools. RR-014-24. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)