תכנית הנגישות לשילוב ערבים, דרוזים וצ'רקסים בהשכלה גבוהה מופעלת על-ידי הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה. דוח זה הוא חלק ממחקר רחב יותר, הצפוי להימשך 5 שנים, על הערכת היישום והתוצאות בתכנית. הדוח הנוכחי מתמקד בשלב הראשון של ההערכה, העוסק בעיקר בתהליך היישום הראשוני של מערך התמיכה בסטודנטים. היקפים שונים של היישום החלו ברוב המוסדות בשנת 2012/13 (תשע"ג).
הדוח סוקר את מאפייני ההפעלה הארצית של התכנית – מטה התכנית לתכנית, תהליכי למידה בין-מוסדיים, שיתוף הפעולה בין-ארגוני, מודל התקצוב למוסדות ומערך המידע.
מודל ההפעלה ברמה המוסדית משתנה מעט בין המוסדות. ההבדלים בין המוסדות מתבטאים בשנת התחלת ההפעלה של התכנית, במאפייני מיקום האחריות המוסדית לתכנית, באופן הפעולה וההרכב של ועדת ההיגוי המוסדית, וממאפייני בעלי התפקידים בתכנית.
מערך התמיכה המוסדי לסטודנטים כולל מספר מרכיבים מרכזיים – מעטפת תמיכה במכינות קדם-אקדמיות, תכנית ההכנה למתקבלים ללימודים 'צעד לפני כולם' ותכניות קליטה באקדמיה. כמו-כן, התמיכה כוללת קרן מלגות לאומית בשם 'אירתקא'. לכל מוסד יש גמישות בהחלטה על הפעלת המרכיבים השונים ועל אופן יישומם.
מצאנו שמלבד למרכיבי התכנית, מאפיינים מוסדיים מהותיים כגון סוג המוסד (אוניברסיטה או מכללה), גודלו, מיקמו ומועד תחילת פעילויות הייחודית בסוגיות הקשורות בסטודנטים ערבים, משפיעים על אופן התעצבות המודל המוסדי של יישום התכנית. כך גם מאפיינים של הרכב אוכלוסיית הסטודנטים, ובהם מגדר, תת-קבוצת שייכות ותחומי לימוד. מדיניות מוסדית בנושאים הקושרים ליצירת סביבה תומכת לסטודנטים ערבים גם היא משפיעה על הסביבה המוסדית ותומכת לרוב בתכנית.
ממצאי היישום נדונו עם צוות המועצה להשכלה גבוהה ועם נציגי המוסדות, ומשמשים בסיס לשיפור התכנית הקיימת.
המחקר הוזמן על-ידי המועצה להשכלה גבוהה ומומן בסיועה.
הצעה לציטוט באנגלית:
Ben Rabi, D., & Hendin, A. (2015). The National Plan for Expanding Access to Higher Education for Arabs, Druze and Circassians: Preliminary Findings from the Evaluation. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)