מחקר הערכה של תכנית NFTE עיקרי הממצאים

NFTE (Networks for Teaching Entrepreneurship) הוא ארגון אמריקני שהוקם ב-1987 ועוסק בהכשרה ליזמוּת עסקית של בני נוער בסיכון. תכנית הלימודים של NFTE מכוּונת להקנות ידע בתחומי היזמות והקמת העסק כמנוף לרכישת כישורי למידה ופיתוח כישורי חיים. כמו כן היא מעודדת ערכים של עצמאות כלכלית, מסחר הוגן ומעורבות קהילתית. התכנית נשענת על התפיסה שבני נוער מסוגלים ללמוד יזמוּת עסקית ולרכוש כלים לקראת חייהם הבוגרים וכי למידה של תחום יוקרתי ואטרקטיבי כיזמוּת עשויה לחולל בקרב בני הנוער שינוי בתפיסתם העצמית, בתפיסת עתידם ובעמדותיהם כלפי חשיבותה של ההשכלה להשתלבות בעולם התעסוקה.

תכנית NFTE החלה לפעול בארץ ב-2007 על בסיס שיתוף פעולה בין הנהלת ארגון NFTE בארצות הברית לבין 'אשלים'. תחילת יישומה לוּותה בהתאמות לתרבות המקומית: היא הפכה מתכנית יחידנית לתכנית קבוצתית (בגלל התפיסה של צוות התכנית לגבי חשיבות העבודה בצוות), חוברת ההדרכה תורגמה והותאמה לבני הנוער בישראל מבחינת תכנים ופעילויות, וכן נעשו התאמות מיוחדות למגזרים הערבי והחרדי (תרגום החוברת לערבית; התאמה של התכנים והפעילויות).

הקורס במסגרת התכנית (להלן: הקורס) כולל 40–65 שעות שבהן לומדים בני הנוער (בגילים 15-18) תכנים שעניינם הקמת עסק ותפעולו. הם מיישמים אותם בסוף הקורס על-ידי כתיבת תכנית עסקית. תכניות עסקיות נבחרות מוצגות בתחרויות מקומיות וארציות.

NFTE היא אחת התכניות הכלולות ב'נקודת מפנה',1 ובמסגרת זו מופקדות על הפעלתה מנהלת ושתי רכזות במשרה מלאה.

מתחילת 2009 לוותה הפעלת התכנית במחקר הערכה, בביצוע מרכז אנגלברג לילדים ולנוער במאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל.
מטרותיו המרכזיות של המחקר היו לספק מידע שיהווה בסיס לשיפור התכנית ולהרחבתה. ביתר פירוט נועד המחקר:

א. לאפיין את המשתתפים בתכנית – בני נוער ומנחים;

ב. לספק למפעילי התכנית מידע על אופן הפעלתה;

ג. לבחון את תרומות התכנית לבני הנוער, למנחים ולמסגרות שבהן היא פועלת, לפי תפיסת המעורבים בה.

בסך הכול התקבל מידע על 416 בני נוער, בין שמילאו שאלון בעצמם ובין שמולא טופס על אודותיהם.

 

 

הצעה לציטוט בעברית:
ואזן-סיקרון, ל. בן סימון, ב. וכאהן-סטרבצ'ינסקי, פ. (2011). מחקר הערכה של תכנית NFTE עיקרי הממצאים. דמ-11-601. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל.