ניהול שירותים חברתיים באירועי אסון הוא משימה מורכבת ומאתגרת. לנזקי אירועי אסון, הכוללים בין היתר הרס תשתיות ומשאבים, צורך לפנות אזרחים מאזורי סכנה, פגיעה פיזית ורגשית באזרחים ונותני שירות ושיבוש חיי השגרה, נלווים צרכים הומניטריים מוגברים. בצד זאת היכולת לספק את השירותים הללו נפגעת עקב מחסור בכוח אדם מקצועי המגויס למשימה, שנפגע בעצמו מן האסון, ישירות או בעקיפין, או שכבר מטפל במי שזקוקים לסיוע בעורף (זקנים, ילדים קטנים ואנשים עם מוגבלות). נוסף על כך באירועי אסון רחבי היקף המציאות משתנה בכל יום, והדבר מקשה על יכולתם של השירותים החברתיים לקבל תמונת מצב ברורה ומעודכנת בנוגע לאוכלוסיית הנפגעים ולסוג הפגיעות.
מסמך זה סוקר את ממצאי הספרות המקצועית בנושא ניהול שירותים חברתיים באירועי אסון, בדגש על שירותי רווחה. הסקירה מציגה פרקטיקות מיטביות המתבססות על הפקת לקחים מאירועי אסון כמו מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001 בארצות הברית (להלן: מתקפת 11/9), המלחמה באוקראינה, מלחמות ישראל וכן אסונות טבע.
הצעה לציטוט בעברית:
לנטו, ט., דולב, ה. וחסין, ט. (2024). פרקטיקות לניהול שירותים חברתיים באירועי אסון. דמ-24-007. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל.
Lento, T., Dolev, H., & Hasin, T. (2024). Practices for the Management of Social Services during Disasters. RR-007-24. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)