רקע
התיקון האחרון בחוק חינוך מיוחד, התשמ"ח-1988 (תיקון 11 משנת 2018), עיגן לראשונה את זכות ההורים לבחור את סוג מסגרת החינוך שבה ילמד ילדם מתוך שלוש אפשרויות: גן או כיתה לחינוך רגיל, כיתה לחינוך מיוחד במוסד לחינוך רגיל או גן / בית ספר לחינוך מיוחד. נשאלת השאלה מהו מערך השיקולים המנחה את ההורים בבחירת סוג מסגרת החינוך לילדיהם. מחקרים קודמים שעסקו במסגרות החינוך לתלמידים עם מוגבלות בישראל לא נדרשו לנושא זה.
מטרות המחקר
- לבחון את שיקולי ההורים בבחירת סוג מסגרת החינוך הרצויה עבור ילדיהם ואת הגורמים שעשויים להשפיע על החלטתם
- להבין את ההבדלים בין שיקולי ההורים הבוחרים בסוגים שונים של מסגרות ואת ההבדלים מבחינה זו בין קבוצות אוכלוסייה
- לבחון את עמדות ההורים כלפי ועדת הזכאות והאפיון שפועלת ברשות המקומית ובמסגרתה מתקבלת ההחלטה על זכאות תלמיד לשירותי חינוך מיוחדים
שיטת המחקר
- סקירת ספרות
- ראיונות עומק: 15 ראיונות עם הורים שעניין ילדיהם נדון בוועדות זכאות ואפיון ועם גורמי מקצוע וקובעי מדיניות במשרד החינוך
- סקר מקוון בקרב 1,562 הורים לילדים העולים לכיתה א' ומעלה שהשתתפו בדיוני ועדות זכאות ואפיון בשנת תשפ"ב. הסקר נעשה באמצעות שאלון מובנה
ממצאים והמלצות
בדוח מפורטים השיקולים אשר ההורים מייחסים להם חשיבות בבחירה של כל סוג מסגרת חינוך מיוחד עבור ילדם, מאפייני ההורים אשר נוטים לבחור בכל סוג של מסגרת חינוך והחששות של ההורים מחמת הבחירה שביצעו. כמו כן נבחנו הגורמים המרכזיים שעשויים לעודד הורים לבחור בשילוב בכיתה רגילה, ועמדות ותחושות ההורים כלפי ועדת זכאות ואפיון.
לנוכח ממצאי המחקר, הועלו המלצות הנוגעות לטיוב תהליך קבלת ההחלטה, להגברת הבחירה בשילוב בכיתה רגילה ולדרכים שבהן יש לפעול בנוגע להורים עם מאפיינים שונים (כגון הורים מקבוצות שונות באוכלוסייה או הורים עם וללא השכלה גבוהה).
הצעה לציטוט בעברית:
נמר פורסטנברג, ר., ברלב, ל. הרקוביץ אמיר, ע. ואילי, ת. (2024). החלטות הורים על בחירת מסגרת חינוך לילדיהם הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים. דמ-24-949. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל.
Namer Furstenberg, R., Barlev, L., Hercowitz-Amir, A., & Ayali , T. (2024). The Choice of an Educational Placement by Parents of Children Eligible for Special Education Services. RR-949-24. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)