רקע
מערך ייצוג הקטינים ביחידת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים – 'עו"ד משלי' (להלן: המערך) – הוקם בשנת 2014 כדי להעניק ליווי וייצוג משפטי עצמאי לקטינים אשר ענייניהם נדונים בהליכים אזרחיים. את הייצוג, הליווי והסיוע המשפטי מעניקים לקטינים כ-150 עורכי דין של המערך בפריסה ארצית.
מטרה
לסייע למערך בבניית מערכת ממוחשבת למדידה שוטפת של תוצאות וניהול תיקים לצורך טיוב דרכי העבודה ובחינת מועילות המערך.
שיטה
- ניסוח ודיוק תיאוריית השינוי של המערך באמצעות מודלים לוגיים ברמת מקבלי השירות (הקטינים המיוצגים) וברמה הארגונית-מערכתית.
- פותחו שלושה כלים לתכנון ייצוג ומדידה שוטפת של תוצאותיו – שני שאלונים (t-1, t-0) למילוי על ידי עורכי הדין של המערך (להלן: כלי עו"ד), ושאלון הערכת איכות התפוקות ומדידת תוצאות למילוי על ידי קטינים המיוצגים במערך (להלן: כלי קטינים).
- נערך פיילוט מדידה לשימוש בכלים: שאלון t-0 בקרב עורכי הדין (2022) – בסך הכול מולאו 121 שאלונים (שיעור השבה של 39%); שאלון t-1 בקרב עורכי הדין אשר השתתפו במדידה הראשונה (2023) – בסך הכול מולאו 47 שאלונים; שאלון מקוון לדיווח עצמי רטרואקטיבי לקטינים (2023) התקבל מ-116 קטינים בני 12+ המיוצגים במערך.
- נערך מפגש משוב עם 60 עורכי דין של המערך, לצורך בחינת התאמת הכלים למדידה שוטפת.
ממצאים עיקריים
דיווח עורכי הדין (t-1): בכמחצית מן התיקים הקטין נכח בדיון המשפטי ודיבר בו. בכ-83% מן המקרים עמדתו של הקטין הושמעה או הוקראה. בין שתי המדידות (בשנים 2022 ו-2023) חלה עלייה בתמיכת הקטינים בייצוג וכן חל שיפור במצב הצרכים הקשורים להליך המשפטי.
דיווח הקטינים: כ-95% מן המשיבים היו שבעי רצון מעבודת עורכי הדין ו-87% העריכו כי הייצוג המשפטי סייע להשגת התוצאות הרצויות במשפט. 84% מן המשיבים ציינו שיפור ברמת הביטחון והאמונה שלהם ביכולת להשפיע על ההחלטות שנוגעות להם ו-67% דיווחו על הפחתה ברמת הדאגה מן המשפט בעניינם.
שימוש בכלי עו"ד ובכלי קטינים והתאמתם: עורכי הדין הדגישו שהכלי חייב להיות קצר, תכליתי ונוח לשימוש ולשרת טוב יותר את עבודתם היום-יומית. רבים מעורכי הדין לא הבינו את המסגרת הרעיונית של החשיבה התוצאתית שעמדה מאחורי הבניית הכלי ואופן השימוש המיועד בו.
בשאלון הקטינים דיווחו המשיבים על רמה גבוהה יחסית של נהירות השאלון. 89% מהם ציינו שהיו מעדיפים שהתקשורת עימם, כמו המשך הסיקור, תיעשה באמצעות יישומון וואטסאפ.
המלצות עיקריות
- מומלץ לפשט ולקצר את כלי עו"ד, תוך העדפת הדגשים שלהם זקוקים עורכי הדין לצורך הייצוג המשפטי על פני צורכי מטה המערך.
- טרם מחשוב הכלים במערכת הממוחשבת הקבועה, מומלץ לערוך תהליך חשיבה שתפני ויסודי כדי לפתח פלטים וטפסים שיתאימו לצרכים השוטפים של עורכי הדין, המפקחים והמנהלים.
- לאחר מחשוב הכלים במערכת הממוחשבת הקבועה ולפני תחילת העבודה עימה יש לערוך הכשרה מקיפה להטמעת השימוש בה (הזנת נתונים, שאילתות וייצוא דוחות). בד בבד חשוב לרתום את עורכי הדין למשימת התיעוד במערכת תוך הדגשת היתרונות והתועלות בשימוש שוטף בה.
- במסגרת הטמעת הכלי מומלץ לערוך לעורכי הדין הדרכה יסודית על יישום עקרונות החשיבה התוצאתית בניהול הייצוג ובקישור עקרונות אלו למערכת הממוחשבת.
- יש להמשיך ולפתח את הכלי לניטור היישום ולמדידת התוצאות כדי להתאימו לעבודה היום-יומית בשטח ולצורכי איסוף ידע ונתונים למטה.
הצעה לציטוט בעברית:
טפר, י., שפירא, ה., סרבר, מ., אלפסי, ב. וארזי, ט. (2024). מערך ייצוג קטינים 'עו"ד משלי': סיכום ממצאי מדידות t-0 ו-t-1 ותובנות שעלו מהן. דמ-24-019. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל.
Teper, Y., Shapira ,H., Server, M., Alfasi, B., & Arazi, T. (2024). The Legal Representation of Minors Program – “A Lawyer of My Own”: Findings at T0 and T1 and Insights Based on Them. RR-019-24. Myers-JDC-Brookdale Institute. (Hebrew)